نشست رسانه ای انجمن عکاسان سینمای ایران دوشنبه 21 دی ماه با حضور علی نیک رفتار رئیس شورای مرکزی انجمن عکاسان،محمد فوقانی عضو شورای مرکزی،بهرنگ دزفولی زاده بازرس صنف،فرهاد اصلانی بازیگر، یونس صباحی رئیس شورای مرکزی انجمن مدیران تولید سینمای ایران، مصطفی احمدی رئیس شورای مرکزی انجمن صنفی برنامهریزان و دستیاران کارگردان سینمای تهران با محوریت امنیت شغلی عکاسان سینمای ایران در ساختمان وصال خانه سینما با حضور اصحاب رسانه برگزار شد. علی نیک رفتار در ابتدای این جلسه با اشاره به سابقه انجمن عکاسان سینما از مهجور بودن این صنف طی سالهای گذشته سخن گفت و افزود:تمام سعی ما این است که تلاش های همکارانمان در این صنف بهتر دیده شود و در همین راستا فعالیت های خوبی انجام شده است که یکی از مهمترین اتفاقات تشکیل کمیته امنیت شغلی در انجمن بود.این کمیته به همت شورای مرکزی با حضور بهرنگ درفولی زاده،مژده مرادی،حسن شجاعی و بنده ایجاد شد و به کارش ادامه داد و هدف اصلی این انجمن ایجاد بستر و شرایط مناسبتری برای فعالیت بهتراعضای انجمن است.البته تاثیراین حرکت به صنوف دیگر هم کشیده شده است.سال گذشته تعداد عکاسان عضو صنف مشغول به کار 20 درصد بود.بعد از این فعالیت ها نتیجه بر عکس شد و امسال 70 درصد از عکاسان صنف مشغول به کار هستند.طبق تفاهم نامه ای که با مدیران تولید و دستیاران و برنامه ریزان تنظیم شد،رعایت حقوق عکاسان عضو صنف در نظر گرفته شد و اقایان فرجی و ایل بیگی نیز با حمایت و پشتیبانی بسیار از صنف کمک زیادی به امتیت شغلی عکاسان سینما کردند که از همین جا از این دوبزرگوارهم تشکر می کنم.و تشکر ویژه از بهرنگ دزفولی زاده که اگردر کمیته امنیت شغلی نبود شاید الان شاهد این اتفاقات خوب نبودیم.
در ادامه این نشست یونس صباحی گفت:در حال حاضردرشرایط خاصی به سر می بریم .در جامعه سینمایی ما تحولی ایجاد شده است.نسل جوان کم کم وارد می شوند و باید به فکر اینده انها بود.خاطرم سالها قبل تفاهم نامه امنیت شغلی با هفت صنف بسته شد و بعد از ان این سو تفاهم به وجود امد که این حرکت به این معنی است که راه را بر روی کسانی که تازه وارد می شوند ببنیدم. اما مراد از این اتفاق این هست، که هر کس از مسیر درست خودش وارد شود.البته نباید فراموش کنیم که همه این تفاهم ها تابع یک تفاهم دیگری هم هست و ان تفاهم بین تهیه کنندگان سینما است و امیدوارم با حمایت بیشتر خانه سینما اتفاقات بهتری را در این حوزه شاهد باشیم.
مصطفی احمدی نیز در ادامه صحبت های صباحی افزود:نقش تهیه کنندگان اهمیت زیادی دارد. واقعیت این است که همیشه اصرار داریم حضور دولت در موضوعات صنفی کمرنگ شود.اما هر جا کم می اوریم از دولت کمک می گیرم این خوب نیست.متاسفم که دربرنامه سینمایی که از رسانه ملی پخش می شود ادرس غلط به مردم داده می شود و گفته می شود برای اینکه سینما یاد بگیرید،مدتی مجانی دستیاری کنید! در صورتی که دستیاری کارگردان یک حرفه است و باید تمام مشاغل در جای خود محترم باشند.
فرهاد اصلانی نیز که در این نشست به جهت صحبت در مورد جایگاه عکاسی فیلم درسینما حضور داشت نیز گفت:از زمان شروع کارم در تلویزیون در حدود 30 مجموعه کار کردهام، ولی فکر میکنم حتی 30 فریم عکس هم از آنها ندارم و از این بابت متأسفم. در آن دوره، تلویزیون، تهیهکننده و کارگردان به عکس اهمیت نمیدادند و اگر هم بود با سماجت گریمورها چند عکس ثبت میشد. البته به مرورشرایط بهتر شد. مثلا عکسهای خوبی از مجموعه «مختارنامه» وجود دارد. در یکی از مجموعههایی که کار میکردم، بسیاری از لوکیشنها جزو میراث فرهنگی بودند، اما حتی چند عکس هم از این مجموعه نداریم.
اوادامه داد:در ابتدا بهدلیل نقشهای پرچالشی که انتخاب میکردم، تعامل خوبی با عکاسها نداشتم؛ اما بعدها که درک بهتری از سینما پیدا کردم از صمیم قلب ارزش عکس را فهمیدم. اکنون شاهد هستیم که صفحههای مجازی و مجلهها و مطبوعات سینمایی پر از عکسهای جلوی صحنه و پشت صحنه شدهاند و دیدن آنها واقعا لذتبخش است.
اصلانی همچنین ادامه داد: من از کار با عکاسها لذت میبرم. وقتی کار در یک پروژه را شروع میکنم، از عکاس خواهش میکنم یکی از عکسهایی را که از من در سکانسهای اولیه گرفته، در اختیارم بگذارد تا آن را تمام مدتی که در پروژه مشغول به کار هستم، کنار تلویزیون خانهام بگذارم و از نقش جدا نشوم. امیدوارم بعد از این، به عکس اهمیت بیشتری داده و جدی گرفته شود.
این بازیگر سینما و تلویزیون به مشکلات سینمای دولتی در ایران اشاره کرد و گفت: دولتی بودن سینما باعث میشود مشکلات بسیاری برای آن بهوجود آید، از جمله اینکه وقتی یک فیلم ساخته میشود ارگانهایی که حق دخالت ندارند، وارد کار میشوند و درباره مجوز اکران آن نظر میدهند. از طرف دیگر، برخی افراد که فقط عنوان تهیهکننده را دارند، پشت بحث جوانگرایی کار خودشان را انجام میدهند. فکر نمیکنم کسی علاقهمند باشد که در سینما، محدوده و حصاری بهوجود بیاید. سینما به تفکر تازه نیاز دارد، ولی حالا شاهد یک نوع بیضابطگی و دورهمی هستیم. مصیبتهایی که هر کدام از ما در حرفه خود داریم، بهخاطر دولتی بودن سینماست و اگر خصوصی بود اینطور نمیشد.
محمد فوقانی از اعضای شورای مرکزی انجمن عکاسان سینمای نیز گفت:کلمه امنیت،با خودش مفهوم اعتماد می اورد وامنیت شغلی به خودی خود اسایش به همراه می اورد و قدرت خلاقیت هنرمند را دو چندان می کند.انشالله این اتفاق خوب برای صنوف دیگرنیز رخ بدهد.
او ادامه داد:باید تشکر کنم از دوستانم درشورای مرکزی دوره های پیشین انجمن از جمله حافظ احمدی که ریاست شورای مرکزی دوره قبل را بر عهده داشت.همچنین ازمهدی دلخواسته عکاس جوان و خلاقی که همیشه در کنار صنف اش است،حسن شجاعی،دکتر شهاب عادل ،علی نیک رفتار،بهرنگ دزفولی زاده.من سالها رد سینما کار کردم و همیشه در کنار صنف ام بودم اما امروز اپرانرژی تر از قبل انجمن را می بینم و امیدوارم همه دست به دست هم بدهیم تا اتفاقات خوب دیگری را رقم بزنیم.
در بخش دیگری از این نشست بهرنگ دزفولی زاده نیز ضمن شاره به تشکیل کمیته امنیت شغلی افزود:زمانی که قرار شد کمیته امتیت شغلی را برقرار کنیم حقیقتا مسیر دشواری را باید طی می کردیم.متقاعد کردن تهیه کنندگان و مدیران دولتی برای حفظ امنیت شغلی عکاسان صنف کار راحتی نبود.اما خوشبختانه همکاری دوستان باعث شد تا امروز به این حرکت افتخار کنیم و خوشحال باشیم که در صنف انجمن عکاسان سینما چنین حرکتی انجام شده است.
او ادامه داد:اگرعلی نیک رفتار در این مسر همراه نبود به نتیجه مطلوب نمی رسیدیم وتشویق های شورای مرکزی باعث شد تا نتیجه خوبی بگیریم.می خواهم از تاثیر بازیگران حرفه ای هم در کار عکاس سینما بگویم و از فرصت استفاده کنم و در حضور اقای اصلانی از ایشان به عنوان یکی بازیگر حرفه ای که بسیار دقیق جایگاه عکاس سینما را می شناسد و به ان احترام می گذارد تشکر کنم.در فیلم اقای میر کریمی در خدمت اقای اصلانی هستم و می بینم که با وجود همه خستگی بعد از فیلمبرداری باز هم برای عکس وقت می گذارد.
دزفولی زاده افزود:در انجمن عکاسان سینمای ایران هیچ برای عکاسانی که دوست دارند در این رشته فعالیت کنند بسته نیست. دوستان می توانند با سریال یا فیلم تلویزیونی شروع کنند و پس از ان با تایید شورای مرکزی در پروژه ها حاضر شوند.در حال حاضر ما لیستی از عکاسان عضو صنف به همراه شرایط گواهی موقت دراختیار تهیه کنندگان گذاشتیم و بر اساس شرایطی که در نظر گرفته شده است می توانند فعالیت کنند.
صباحی در بخش دیگری از این نشست گفت:عکس مادر سینما است.صرفا دوربین دست گرفتن عکاسی نیست و ایا هر دوربینی که از یک فیلم سینمایی عکس می گرید را می توان عکس ینما دانشت؟در اینجا بحث عکس به عنوان هنر مطرح هست و بحث حرفه ای گری در سینما مطرح است.عکس حرفه ای در سینما بسیارموثر است بخصوص در جذب مخاطب و هویت بخشی به اثر سینمایی.به نظر من وقت ان رسیده که صنوف سینمایی بر اساس یک نظام دستمزدی تعریف مشخصی برای خودشان قائل باشند و این وضعیت ساماندهی شد در غیر اینصورت مشکلات باقی خواهد ماند.
در پایان این نشست با اهدای تقدیر نامه از بهرنگ دزفولی زاده بازرس انجمن عکاسان سینمای ایران،فرهاد اصلانی،مصطفی احمدی،یونس صباحی تقدیر شد و دو تقدیر نامه نیز به پاس حمایت حبیب ایل بیگی معاونت اداره نظارت و ارزشیابی سازمان سینمائی،محمد رضا فرجی مدیر کل محترم سینمای حرفه ای سازمان سینمائی ازطرح امینت شغلی عکاسان سینمای ایران در نظر گرفته شده بود