English
به خانه سینما خوش آمدید. / ثبت نام کنید / ورود
 

اخبار

در روز جهانى صلح مراسم " صلح براى کودکان " برگزار شد

در روز  جهانى صلح مراسم  " صلح براى کودکان " برگزار  شد
به گزارش روابط عمومی خانه سینما اجلاس صلح برای کودکان به همت "انجمن بین المللى صلح مال و با دعوت از نهاد‌هاى زیر مجموعه سازمان ملل، تمامى سفارتخانه‌هاى مستقر در تهران، مسثولان مرتبط کشورى، نهاد‌ها و اشخاص و سینماگرانی که در زمینه صلح فعالیت می کردند برگزار شد و متن بیانیه خانه سینما توسط علی دهکردی مدیرعامل خانه سینما قرائت شد که متن به شرح زیر است :


به نام آفریدگار بی همتا

معنای یگانه‌ی مهر و صلح

 

ایران در طول تاریخ چند هزار ساله‌ی خود به فرهنگ و هنر شهره است؛ فرهنگ و هنر ایرانی از شعر و موسیقی و نقاشی و نگارگری آغاز می‌شود و به داستان‎های عاشقانه و سلحشورانه می‌انجامد. از نمایش ایرانی؛ سیاوش خوانی ـ به مثابه نخستین نمایش تاریخ بشر که قدمت‌اش زیادت از سه هزار سال است ـ نطفه می‌بندد و تا تعزیه می‎بالد. شعر ایرانی، از خَلسه‌ی عشق می‌سُراید و موسیقی ایرانی، ملودی صلح می‌نوازد. نمایش ایرانی، آیینِ مهر را بازی می‌کند و سینمای ایران، زیباییِ دوستی را بر پرده می‌نشاند.

به دیگر سخن، فرهنگ ایران، از زمین و باروری و نور برمی‌خیزد و به آسمان و آب و آفتاب صعود می‌کند. راست این است که هنر و فرهنگ ایرانی ریشه در طبیعت دارد و راست‌تر این که صلح از طبیعت آغاز می‌شود.

اما صلح ! آن کلام مقدس گمشده که نوع بشر برای در آغوش کشیدن‌اش، عقوبتی جانفرسای را تحمل کرده است. حلقه‌ی مفقوده‌ای که همه‌ی ملت‌های جهان آن را می‌جویند و سر به سودای آن دارند، اگر سیاست‌پیشه‌گان بگذارند.

در هیاهوی خشونت و جنگ و پرخاش، در آخرالزمانِ کُشتارِ کودکان ـ که معصوم‌ترین و پاک‌ترین انسان‌هایند ـ ، در هنگامه‌ی زن‌کُشی تاریخی، اما سینما در ترجمان معنای صلح، نمایش بی‌پناهی  کودکان و تقدیس زنان که از دلِ افسانه و اسطوره میآیند، پیش‌آهنگ است. مگر نه اینکه سینما ـ نه فقط به معنای رسانه، که ـ در مفهوم ماهوی خود ترویجِ کُنشی احترام برانگیز و صلح طلبانه است؛ آنجا که اجتماعی بزرگ از انسان‌ها را (با همه اختلاف در افکار و سلائق) در یک زمان و مکان، به ضیافت نور و رنگ دعوت می‌کند؟!

زمانی ژان لوک گدار فیلمساز بزرگ فرانسوی گفت روزی خواهد رسید که مردم با دوربین با هم سخن بگویند. و امروز جهان دیجیتال فرصتی غنیمت فراچنگ آورده برای گفتگو و مفاهمه! چرا که دوربین، چشمدیدی نوین برای تماشا کردن، عشق ورزیدن به یکدیگر و تحکیم پایه‎های صلح است!

این سینماست که تبعیض و برتری نژادی و جنسیتی و سیاسی را برنمی‌تابد و همواره راهی برای اصلاح و احترام می‌گشاید. این سینماست که با همه‌ی نمایش تلخی و پلشتی ـ که ماحصل رفتار سیاست‌گران و نتیجه درک و تصمیم‌ غلط آنان برای شیوه زیستن انسان‌ها در کره خاکی‌ست ـ ، همواره روزنی از نور و امید را به مخاطب بازتاب می‌دهد. و کیست که نداند امید، نان روزانه‌ی آدمی‌ست در جهانی که خشونت‌ورزی و نفرت‌پراکنی بیداد می‌کند.   

سینماگران، مصلحانِ جهان امروزند؛ منادیان عشق و مهر و گفتگو و آشتی! و بزرگان این سینما فیلسوفان و پیام‌آورانی که جز صلح نمی‌نویسند و جز صلح نمی‌سازند و جز صلح بر پرده نمی‎آورند. راست این است که برای دست یابی به صلحی پایدار، باید از احترام آغاز کرد؛ از شنیدن و دیدن همدیگر در یک قاب برابر؛ با همه‌ی اختلاف نظر و تنوع دیدگاه. و پیش‌نیازِ نخستِ مخاطب برای حضور در مناسک سینما، احترام است.

سینمای ایران در طول بیش از یک قرن حضور، به خود می‌بالد که بی‌وقفه عشق و مهر و صلح را  در آینه خود بازتابیده است. سینمای ایران؛ از نخستین تا واپسین، از اوگانیانس و اردشیر ایرانی تا کیارستمی و بیضایی و فرهادی، همواره ستایش‌گرِ شرافت در برابر دنائت، فضیلت در برابر رذیلت، زیستن در برابر مرگ، و صلح در برابر جنگ بوده است. سینمای ایران آشکارا فرصتی برای گفتگوست؛ یک گردهمایی مردمی برای تماشای تنوع و تکثر فرهنگی. 

خانه سینما (جامعه اصناف سینمای ایران) به مثابه پیکره‌ی یکپارچه سینمای ملت ایران ضمن اظهار خشنودی و افتخار از حضور در مجمع بزرگداشت روز جهانی صلح، به روشنی اعلام می‌دارد که سینمای ایران، رویای دیرپای مردم شریف و صلح طلب ایران است.

  


خانه‌ی سینمای ایران

پنج شنبه پنجم مهر 1403 شمسی

 

 

 

 



۱۱ مهر ۱۴۰۳ ۱۲:۰۱

نظرات بینندگان

میانگین امتیاز کاربران: 0.0  (0 رای)

امتیاز:
نام فرستنده: *
پست الکترونیک:
نظر: *
 
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500