English
به خانه سینما خوش آمدید. / ثبت نام کنید / ورود
 

اخبار

تهران در قاب / گزارش نمایش دو مستند «دیوان قضا» و «ط به ت» در خانه سینما.

تهران در قاب / گزارش نمایش دو مستند «دیوان قضا» و «ط به ت» در خانه سینما.
دومین برنامه‌ی دوره جدید نمایش فیلم انجمن صنفی کارگردانان سینمای مستند، روز سه‌شنبه سی‌ام مردادماه ۱۴۰۳ به نمایش، نقد و بررسی مستند «دیوان قضا» به کارگردانی سیمین فلاح‌زاده تهرانی و «ط به ت» به کارگردانی امیرهادی ملک‌اسماعیلی اختصاص داشت. در این برنامه مصطفی شیری دبیر کارگروه نمایش انجمن کارگردانان مستند به همراه کارگردانان فیلم و کامران عدل (عکاس) حضور داشتند.

سیمین فلاح‌زاده تهرانی در مورد چگونگی ساخت فیلم دیوان قضا گفت: ابتدا تصمیم داشتم فیلمی درباره تاریخچه عکاسی بسازم و در آن از چند عکاس دعوت کنم در فیلم حضور داشته باشند.
در نمایشگاهی یکی از آشنایان من آقای کامران عدل را دیدند و پیشنهاد حضور در آن طرح به ایشان شد. به این واسطه و بعد از اینکه با آثار آقای عدل آشنا شدم دیدم چقدر کارنامه پربار و متنوعی دارند که تصمیم گرفتم فیلمی درباره ایشان بسازم.

امیرهادی ملک‌اسماعیلی نیز درباره فیلم "ط به ت" و مقدمه ساخت آن به مخاطبان این‌گونه بیان کرد؛ قبل از ساخت فیلم بارها از میدان حسن‌آباد می‌گذشتم و یادمانی از میرزا رضا کلهر (خوشنویس) در آنجا بود که از بین رفت.
پیگیر شدم در این باره توضیحی از مسئولین بگیرم. در ادامه‌ و به این شکل انگیزه ساخت فیلم درباره میدان حسن‌آباد شکل گرفت.

ملک‌اسماعیلی همچنین ادامه داد: دو سال قبل یکی دیگر از گنبدهای میدان حسن‌آباد سوخت و این تلخی عدم حفظ و نگهداری صحیح از این میدان و سازه تاریخی آن ادامه دارد.. در حد دانش خود سعی کردم به محله و میدانی که پیش از ساخته شدن میدان‌ شهیاد (آزادی) یکی از نمادهای اصلی شهر بود بپردازم.

کامران عدل شخصیت اصلی فیلم دیوان قضا در ادامه جلسه گفت: در دهه ۶۰ میلادی و مقطعی که جهان از جهات مختلف در حال تحول بود خارج از کشور بودم و وقتی برگشتم عکاسی در ایران شرایط خوبی نداشت. به تلویزیون ملی ایران رفتم و در آنجا آدم‌ها و کارگردان‌های درجه یکی مثل ناصر تقوایی بودند و به لحاظ فکری بسیار به من کمک کردند. بعد از آن در دفتر خانم فرح پهلوی و البته در کانون پرورش فکری کودکان با مدیریت فیروز شیروانلو، برای کتاب‌های بسیاری عکاسی کردیم. از موزه‌ها و سفال‌های ایران تا معماری و بسیاری پروژه‌های مختلف را ثبت کردیم.

سیمین فلاح‌زاده تهرانی در ادامه افزود: فیلم درباره عدل و عکس است و قصد نداشتم به حاشیه بپردازم و یا از کسانی دعوت کنم که بیایند و درباره ایشان اظهار نظر کنند. قصد داشتم فیلمی با حضور خودشان و زمینه‌های کاریشان بسازم.

امیرهادی ملک‌اسماعیلی با اشاره به زمانی که از ساخت فیلمش گذشته گفت: الان که بعد از یک دهه به فیلم نگاه میکنم اگر به عقب برگردم تغییری در فیلم نمی‌دهم و سعی کردم توازن را در فیلم برقرار کنم. از پیشینه و هویت حسن‌‌‌آبادِ اصیل و تعلق خاطری که ساکنان محل به آن دارند رعایت کنم.

کامران عدل در پایان افزود: عکسهای بسیاری را فضای مجازی و اینستاگرام به اشتراک گذاشته‌ام و دعوت می‌کنم آن‌ها را تماشا کنید.
۳ شهریور ۱۴۰۳ ۱۷:۵۴

نظرات بینندگان

میانگین امتیاز کاربران: 0.0  (0 رای)

امتیاز:
نام فرستنده: *
پست الکترونیک:
نظر: *
 
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500