چابک سازی خانه سینما، در دستور کار است/ تغییر اساسنامه خانه سینما، یک مسئله عادی است/ شرح رئوس مطالب برنامههای مدیرعامل و هیئت مدیره خانه سینما
در نشست خبری مدیرعامل و رئیس هیئت مدیره خانه سینما، مرضیه برومند و محمدمهدی عسگرپور به شرح برنامههای آتی آنها برای ارتقای جایگاه صنفی این نهاد صنفی پرداختند.
به گزارش روابطعمومی خانه سینما، نشست خبری مدیرعامل و رئیس هیئت مدیره خانه سینما با حضور مرضیه برومند نویسنده و کارگردان سینما، تئاتر و تلویزیون و محمدمهدی عسگرپور کارگردان سینما و مدیرعامل خانه هنرمندان ایران، صبح روز سهشنبه، ۹ خرداد ماه ۱۴۰۲ در سالن سیفالله داد خانه سینما برگزار شد و کیوان کثیریان مدیر رسانه خانه سینما مدیریت نشست رسانهای را بر عهده داشت.
در ابتدای نشست، کیوان کثیریان منتقد سینما با عرض خیرِ مقدم به خبرنگاران گفت: این دوره هیات مدیره، دوره به نسبت خوبی به شمار میرود با توجه به ترکیب مدیرعامل و هیئت مدیرهای که خانه سینما دارد، امیدوارم خانه سینما تا حدودِ زیادی به جایگاه اصلی خودش برگردد و خوشبختانه، هم هیئت مدیره و هم مدیرعامل به اهمیت نقش رسانه به خوبی واقفند که این یک خوششانسی است که خانه سینما با آن مواجه شده. امیدوار هستم با همکاری شما خبرنگاران در حوزه رسانه و روابطعمومی اقداماتِ مثبتی را بهتر از قبل انجام دهیم.
سپس مرضیه برومند پشت تریبون قرار گرفت و توضیحاتی درباره دلایل به تعویق افتادن نشست خبری با حضور اهالی رسانه در ماههای گذشته ارائه کرد: در ابتدا که آمده بودم هیجانزده بودم که هر چه سریعتر با خبرنگاران دیدار داشته باشم و مشتاق بودم اما متوجه شدم اطلاعاتم درباره خانه سینما، مناسباتش، مشکلاتش، تسلط بر برنامههای هیات مدیره کامل نیست. در این دو ماه واقعاً یک روز بیکار نبودم. همه وقتم را گذاشتم تا از کارها سر در بیاورم. سی و دو صنف داریم که با ۲۸ صنف ملاقات کردهام. از صنف عکاسان معذرت میخواهم که چندبار قرار گذاشتیم و ناچارا قرار برهم خورد. با دوستان سازمان سینمایی، صندوق اعتباری هنر و… هم دیدارهایی داشتیم تا درباره موضوعات مختلف و امور رفاهی گفتگو کنیم. الان یک شمای کلی از وضعیت خانه سینما دارم. در خانه سینمایی که سی ساله شده و در سی سالگی این موضوع را به فال نیک میگیرم که اولین نشست را با شما زیر این درخت و چتر سی ساله دارم.
در مجلس شورای اسلامی تصویب شد که دو درصد از فروش گیشه سینماها در اختیار خانه سینما و سینماگران برای امور رفاهی و صنفیِ آنها قرار بگیرد تا بدین شکل، بخشی از امور سینماگران به خود آنها سپرده شود. در واقع، بارِ دولت سبک شود.
این کارگردان سینما راجع به نقش خانه سینما به عنوان یک نهادِ صنفی برای سینماگران در سی سال گذشته عنوان کرد: حالا با گذشت سی سال میبینیم که خانه سینما چه نقش مهم و موثری ایفا کرده و از نهادهای مدنی تاثیرگذار بوده که توانسته سی سال دوام بیاورد و بسیاری از امور سینماگران را انجام دهد طبق آمار این خانه شش هزار و پانصد عضو دارد. امور صنفی همه این اعضا به دوش خانه سینماست که شامل بیمه، شورای داوری، برگزاری جشن خانه سینمای ایران و حضور در شوراهای مختلف پروانه ساخت و اکران میشود. خانه سینما این درختِ تنومند، الآن برومند هم شده است! در طی این سالها اتفاقات زیادی رخ داده که گاهی این درختِ خانه سینما با هر بحرانِ اجتماعی لرزیده و فراز و نشیب داشته اما توانسته دوام بیاورد. حتی در دورهای برخی از دوستان نه چندان دوست خانه سینما، کمر به نابودی آن بستند و اختلالهایی به وجود آوردند اما با لطف و حمایت اعضا و با تدبیر دولتمردان وقت، خوشبختانه از این بحران خارج شد.
برومند درباره برنامه توسعه مورد نیاز برای سینما و ارتباط آن با کاهش دریافتِ بودجه دولتی از سوی سینما گفت: اگر سینما یک برنامه توسعه داشته باشد و مدیران سینمایی برای خواستههایشان مثلا برای ده سال آینده برنامه و چشمانداز داشته باشند و اگر سرانه حضور مردم در سینماها به جایی برسد که هر فردِ ایرانی، سالی دو بار به سینما برود، اقتصادِ سینما متحول خواهد شد به طوری که شاید اصلا نیازی به حمایت دولتی پیدا نکند. این حمایت دولتی حق سینماست؛ چه حمایتِ دولتی که از طریق سازمانهایی غیر از سازمان سینمایی در اختیار صنایع دیگر بوده و هیچ وقت به سینما اختصاص پیدا نکرده است و چه حمایتهای سازمانهایی که عوارض و مالیات میگیرند. حتی تامین اجتماعی که از هر پروژه، پول میگیرد و حتی بخش کوچکی از آن سهم خانه سینما و سینماگران نمیشود.
این سینماگر راجع به مسائل داخلی خانه سینما، به عنوان مهمترین مشکلات، سرفصلهایی را مطرح کرد: مشکلات ساختاری، تشکیلاتی و اداری، بیکاری و عدم امنیت شغلی، عدم ارتباط و انسجام انجمنهای عضو خانه سینما با یکدیگر، مشکلات مالی، بلاتکلیفی و ناتمام ماندن برنامههای مهم خانه سینما. او همچنین عنوان کرد: من اولین مشکل را مشکل ساختاری و تشکیلاتی دیدم که این یک بحث قدیمی است که گویا در کل این سالها همه با آن درگیر بودهاند یا نتوانستهاند راهکاری برایش پیدا کنند یا زمان به آنها این اجازه را نداده است. از ترکیب مجمع عمومی تا تفکیک صنوف کارگری و صنوف متفرقه که برخی از آنها عضو خانه سینما هستند ولی شاید نباید باشند. من حتی از بیرون که میدیدم برایم سوال بود که این چه جور صنفی است که کارگر و کارفرما در آن زیر یک سقف هستند؟ بعد فهمیدم این اتفاقاً موضوع خوبی است ولی باید دستهبندی کنیم چون صنوف متفاوتی داریم و مسائل آنها با هم یکی نیست و لازم است که این مسائل تفکیک شود چون گاهی ممکن است روبروی هم قرار بگیرند. البته تشکیلات اداری مشکلات زیادی دارد که آن هم از بیپولی ناشی میشود چنانکه تشکیلات اداری، شادابی خود را از دست داده و فضا دیگر هنری، فرهنگی و سینمایی نیست بلکه یک فضای ایستا و گاه غمانگیز دارد. قبلا زمانی که در برنامههای خانه سینما شرکت میکردیم، فضا پر از شور و نشاط بود و بده بستان میان اعضا شکل میگرفت. این که حالا این بده بستان وجود ندارد، بخشی از آن، ضعف در درون خود خانه سینماست که به این شکل شده که برخی فقط برای مسائل رفاهی به خانه سینما میآیند. در این دو ماهه، روزی چندین نامه وام، وام تامین اجتماعی و وام بلاعوض برای امضا به خانه سینما میآید که البته وظیفه من است و حتما باید امضا و پیگیری کنم اما این، مرا افسرده کرده است. بعد نامههای مالیاتی و نامه برای سفارتخانهها به منظور اخذ ویزا و… که این هم حجم بزرگی از وقت من و همکارانم را میگیرد. گاهی فکر میکنم آیا همه وظایف ما در این خلاصه میشود؟ ما برنامههای کلان داریم که در اساسنامه و برنامههای هیئت مدیره آمده است و امیدوارم که انشاالله درست شود.
مرضیه برومند بیکاری را معضل بزرگ صنوف خانه سینما دانست و گفت: بحث بیکاری و عدم امنیت شغلی از قبل هم وجود داشته و با شرایط و ماجراهای اخیر، بدتر هم شده است که شاید معضل بزرگ خانه سینما باشد. در ملاقات با صنوف از آنها خواستم اولویتها، مشکلات، پیشنهادها و راهکارهای خود را بگویند. همه برای من یادداشت فرستادند. در یک جمعبندی اولیه متوجه شدم بیشترین خواسته درباره امنیت شغلی بوده است.
این کارگردان، مشکلات خانه سینما در ارتباط با مدیریت دولتی سینما را در دو شاخهی «اختلاف نظر در مورد ماهیت فعالیت خانه سینما (تشکل مستقل و صنفی) و مقررات دولتی ناهماهنگ با این تعریف» و «ارتباطات مالی/ بودجهای» نام برد و توضیحاتی درباره آن ارائه کرد.
در ادامه محمدمهدی عسگرپور رئیس هیات مدیره خانه سینما درباره برنامههای هیئت مدیره خانه سینما گفت: با آغاز کار هیات مدیره جدید مجموعه برنامههایی را پیشبینی کردیم برای دو سال آینده و بخشی از آنچه که داشتیم برگرفته از تجارب سالهای گذشته بود که به نظرم جزو امتیازات این هیات مدیره است. ماجراهای مهرماه سال گذشته شروع شد و بخش زیادی از برنامههایی که طراحی شده بود به حاشیه رفت. شرایط کشور را در طول سال گذشته فراموش نکنیم که خیلی از اولویتهای ما را تغییر داد. ما درگیر مسایل همکاران و مسایل اجتماعی شدیم. گاهی دوستان راحت میتوانند مسایل اجتماعی و سیاسی را مثل یک خط کش جدا کنند اما من نمیتوانم. ما در کشوری هستیم که همه این مسایل با هم است در خیلی از کشورها اینچنین است و تفکیک اینها در مسایل صنفی ممکن نیست.
این کارگردان راجع به لزوم ایجاد تغییرات در اساسنامه خانه سینما تصریح کرد: اساسنامه خانه سینما تبدیل به «اسمشو نبر» شده است! همه فکر میکنند تغییر اساسنامه یک حرکت خزنده، مخملی و کودتاست در حالی که یک چیز کاملا عادی است. اگر این واقعیت باشد که ما باید با شرایط جدید سینما وتکنولوژی در دنیا تطبیق پیدا کنیم، آیا نباید اساسنامه تغییر کند؟ ما سر این موضوع در دولت فعلی، قبلی و قبلتر دچار چالش بودیم. اصلاً از دولت دهم این موضوع آغاز شد و یک جور توهم توطئه شکل گرفته است.
مهدی عسگرپور سرفصل برنامه های هیات مدیره را به این شکل شرح داد:
* برنامههای ساختاری
۱. بهبود ساختار سازمانی و اداری خانه سینما از طریق انجام تغییرات لازم در اساسنامه خانه سینما
۲. راهاندازی و کارآمدی انجمن هنرها و فنون سینمایی ایران
۳. طراحی، بازآفرینی و اعتباربخشی به جشن سینمای ایران از طریق تفویض اجرای آن به انجمن هنرها و فنون سینمایی ایران
۴. به فرجام رساندن طراحی قراردادهای تیپ و نگارش و تصویب آییننامهها و ضمایم مورد نیاز
۵. هموار کردن مراحل پذیرش اعضای جدید در گفتگو با اصناف برای فراگیر شدن خانه سینما به عنوان مجموعه ی اصناف هنر صنعت فیلم ایران
* برنامههای فرهنگی
۱. طراحی سازوکارهای لازم برای جذب حمایت همه ی اعضای خانه سینما
۲. طراحی سازوکارهای لازم برای تاکید بر نقش فرهنگی و اجتماعی خانه سینما و سینماگران
۳. انجام مطالعات برای کالبدشکافی و بررسی تولیدات سینمای ایران
۴. ارتقاء دانش فنی و هنری اعضا از طریق برنامههای پیشبینیشده در انجمن هنرها و فنون سینمایی ایران
* برنامههای مالی و رفاهی
۱. تلاش برای افزایش توان مالی خانه سینما به عنوان پیشران برنامهها
۲. برقراری عدالت شغلی بعنوان زمینهساز بهبود معیشت اعضا
۳. تدوین و تصویب آییننامههای حراست از امنیت شغلی
۴. ایجاد صندوق بیمه بیکاری در پیوند با اجزای برنامه قراردادهای تیپ
۵. بهبود وضعیت بیمههای درمانی
مرضیه برومند در بخش دوم سخنانش، به شرح رویکردها و سیاستهای اجرایی خود در مقام مدیرعامل خانه سینما پرداخت: سیاستهای اجرایی من این است که خانه سینما را چه از لحاظ فضا و چه از نظر دیگر ابعاد، از این بیصدایی دربیاورم و سایت ما به درستی کار کند. برای این موضوع نیازمند همکاری اصناف و اهل رسانه هستیم، چابکسازی خانه از دیگر برنامههای ماست. در تلاشیم تا منابع مالی دیگر هم شناسایی کنیم تا از این وضعیت اسفناک بیرون بیاییم. ایجاد سازمان نظام سینمایی جزو چشماندازهای ماست و همچنین هموار کردن مراحل پذیرش اعضای جدید. نیاز به منابع مالی هم داریم. بهینهسازی ضوابط و آییننامههای شوراهای داوری و صیانت هم از برنامههای مهمی است که پیگیری میکنم.
او رویکردها و سیاستهایی اجرایی خودش در مقام مدیرعامل خانه سینما را در سرفصلهای زیر فهرست کرد:
۱. تقویت اطلاع رسانی و حضور رسانهای خانه سینما
۲. جلب مشارکت اعضا در پیشبرد اهداف و برنامهها
۳. تلاش برای همگرایی تشکلهای مختلف در راستای منافع مشترک
۴. تلاش برای اصلاح تشکیلات سازمانی، ساختار و اساسنامه خانه سینما
۵. تلاش برای استقلال مالی و خودکفایی
۶. تلاش برای ایجاد سازمان نظام سینمایی
۷. هموار کردن مراحل پذیرش اعضای جدید برای فراگیرتر شدن خانه سینما به عنوان مجموعه اصناف هنر صنعت فیلم ایران
۸. اجرای برنامههای مورد نظر هیئت مدیره خانه سینما
۹. ایجاد مدیریت رسانه، ارتباطات و اطلاع رسانی
۱۰. تشکیل کارگروه حقوقی (امنیت شغلی، قرارداد تیپ، شرایط استاندارد کار)
۱۱. فعال کردن آکادمی (برگزاری جشن خانه سینما، برگزاری و اجرای برنامههای آموزشی و پژوهشی)
۱۲. راهاندازی بانک اطلاعات جامع سینمای ایران به عنوان یکی از اصلی ترین زیرساختهای مورد نیاز
۱۳. برگزاری جلسات گفتگومحور در مورد مسائل سینمای ایران و انتشار آن
۱۴. بهینهسازی ضوابط و آییننامههای شوراهای داوری و صیانت
۱۵. تلاش برای تدوین آییننامه حمایت از حقوق کودکان بازیگر و نظارت بر حسن انجام آن
* ارتباطات بینالمللی
۱. بهرهبرداری از تمام ظرفیتها
۲. لزوم برقراری ارتباط با نهادهای مشابه در کشورهای دیگر متناسب با اهداف مختلف اعم از آموزشی، اقتصادی، فرهنگی و ...
در نهایت، نشست خبری با پرسش خبرنگاران از مدیرعامل و رئیس هیئت مدیره خانه سینما پایان یافت.
|
|