ماده 1- دفتر امور رفاهی و اجتماعی خانه سینما:
به منظور برنامه ریزی ، شناسایی ، رسیدگی و اجرای فعالیت کمک به امور رفاهی و معیشتی سینماگران و ارائه گزارش به مبادی ذیربط " دفتر امور رفاهی و اجتماعی » متشکل از رییس هیات مدیره خانه سینما ، مدیرعامل خانه سینما ، یک نفر از اعضای هیات مدیره خانه سینما ( مسئول دفتر امور اجتماعی و رفاهی ) به انتخاب هیات مدیره تشکیل میشود .
1-1- مسئول دفتر امور اجتماعی و رفاهی هماهنگی برگزاری جلسات و دریافت و ثبت تقاضای اصناف سینمایی و متقاضیان و تهیه صورتجلسه و مصوبات دفتر را برعهده دارد .
1-2- دفتر امور اجتماعی و رفاهی در خانه سینما مستقر خواهد بود .
1-3- جلسه دفتر امور اجتماعی و رفاهی با حضور حداقل دو نفر از اعضای دفتر که یکی از آنها باید مدیرعامل خانه سینما باشد، رسمیت مییابد و صورتجلسه تصمیمات دفتر باید به اطلاع و امضای کلیه اعضای دفتر برسد.
1-4- وظایف دفتر امور اجتماعی و رفاهی:
الف : ارتباط مستمر با تشکل ها و اصناف سینمایی
ب : استفاده از ظرفیت سامانه خانه سینما برای اطلاع رسانی ، شناسایی و ثبت نام و ارائه خدمات به متقاضیان
ج : تلاش برای تامین منابع و امکانات نقدی و غیر نقدی از نهادهای دولتی و غیر دولتی و حامیان بخش خصوصی
د: مدیر دفتر موظف است گزارش ادواری عملکرد را به هیأت مدیره ارائه کند.
ماده 2 – مشمولان :
1- زنان سرپرست خانوار
2- اعضای از کار افتاده اصناف سینمایی
3- اعضای دارای بیماری خاص (خارج از تعهدات بیمه ای )
4- بیکاران فصلی (غیر ارادی)
5- سینماگران معرفی شده از سوی سازمان امور سینمایی و سمعی بصری
6- اعضای تحت پوشش
تبصره 1 – اعضای تحت پوشش شامل اعضای نیازمند فوریت های پزشکی خارج از تعهدات بیمه ای، خانواده درگذشتگان با رعایت سن قانونی و سایر اعضای مشمول موضوع ماده (2) که فهرست آنان بطور سالانه با معرفی اصناف سینمایی و تایید دفتر امور رفاهی و اجتماعی خانه سینما تهیه و تحت عنوان « اعضای تحت پوشش » از حمایتهای این آیین نامه برخوردار خواهند شد.
تبصره 2 - اعضای مشمول موضوع ماده (2) آیین نامه به تشخیص هیات رسیدگی حداکثر دوبار در سال از کمک های موضوع این آیین نامه میتوانند بهرهمند شوند مگر در شرایط استثنایی(سوانح و حوادث و... ).
تبصره 3 – دفتر امور رفاهی و اجتماعی موظف است تاییدیه اصناف سینمایی را برای بررسی درخواست متقاضیان و معرفی شدگان برای تهیه لیست کمک های معیشتی در زمان¬های خاص نظیر عید نوروز اخذ نماید.
تبصره 4 - حمایتهای عمومی موضوع این آیین نامه نظیر کمک معیشتی(عید نوروز) به اعضای اصناف کارفرمایی و اعضایی که کارمند دولت و یا شاغلین تامین اجتماعی و بازنشستگان حقوق بگیر باشند؛ تعلق نمیگیرد.
ماده 3 – انواع حمایت ها و کمک های رفاهی و معیشتی :
کمک های رفاهی و معیشتی موضوع این آییننامه که به صورت نقدی یا غیر نقدی خواهد بود به ترتیب انواع حمایت های زیر می باشد:
1- کمک های بیمه ای (تامین اجتماعی ، تکمیلی و ...)
2- کمک های درمانی
3- کمک هزینه معیشتی
4- کمک هزینه تشییع و تدفین
5- عضویت و بهره مندی از حمایت های صندوق اعتباری هنر
6- کمک های غیرنقدی (بن خرید کالا و... )
تبصره - میزان و سقف حمایتهای برشمرده مذکور بطور سالانه توسط دفتر امور رفاهی و اجتماعی خانه سینما بر حسب فوریت و اولویت و سابقه متقاضی در بهرهمندی از حمایت های موضوع این آییننامه معین و اعلام خواهد شد.
ماده 4 - منابع مالی و غیر مالی :
1- کمک های سازمان امور سینمایی و سمعی بصری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
2- کمک های سایر نهادها و دستگاههای اجرایی دولتی
3- کمک شهرداری تهران و سایر نهادهای غیر دولتی
4- کمک سایر اشخاص حقیقی و حقوقی بخش خصوصی
ماده 5 - شیوه های اعطای کمک (نقدی):
1- پرداخت از سوی سازمان امور سینمایی و سمعی بصری مطابق با صورتجلسه و لیست تایید شده دفتر امور رفاهی و اجتماعی
2- پرداخت از طریق خانه سینما
3- پرداخت با عاملیت صندوق اعتباری هنر
تبصره 1 : کمک های نقدی موضوع این آیین نامه باید صرفا به حساب بانکی و یا کارت بانکی (هنر کارت) مشمولان واریز گردد.
تبصره 2: کمک های غیر نقدی (بن کالا ، سبد کالا و ...) به مشمولان از طریق خانه سینما و با مشارکت اصناف سینمایی توزیع خواهد شد.
تبصره 3 : اعطای کمک های نقدی و غیر نقدی از محل کمک های سازمان امور سینمایی و سمعی بصری منوط به ارائه فهرست مشمولان مطابق با شرایط مقرر در آیین نامه و اخذ تاییدیه از سازمان امور سینمایی و سمعی بصری میباشد.
ماده 6 – این آیین نامه در (6) ماده، (8) تبصره و (25) بند در جلسه دی ماه 1399 توسط هیات مدیره خانه سینما تصویب گردید.