در سانس نخست از نخستین روز این برنامه، فیلمهای «عصر گاوآهن» (ساختهی سیدمحسن مهاجری)، «دزدانه» (مهران امیریحسینی)، «امتحان» (سونیا حداد)، «شکستگی» (شهرام خطی)، «غول» (سامان حقیقیوند)، «لووپ» (امید صفاییزیبا) و در سانس بعدی نیز فیلمهای «عزیز» (سیدمهدی موسویبرزکی)، «سور بز» (سعید زمانیان)، «قاب نهایی» (محمود پوینده)، «دَم» (ناصر ضمیری)، «دُم اژدها» (سعید کشاورز)، «آزاده» (میرعباس خسروینژاد) و «محاق» (کیوان عدالتیفرد) به نمایش درآمد.
سانس سوم از نخستین روز نمایش آثار منتخب دهمین جشن مستقل فیلم کوتاه ایران نیز به نمایش فیلمهایی نظیر «پاندای قرمز» (علی پاکنیا)، «گربهی خیس» (محمد داودی)، «کرگدن» (آرمین پورمحمد)، «S» (حامد اصلانی) و «آنامان» (احسان عباسزاده) اختصاص داشت.
گفتنی است در پایان نمایش این آثار، نشست پرسش و پاسخ با برخی سازندگان فیلمهای نامزد دریافت جایزه برگزار شد. در ابتدای بخش نخست این نشست که حامد اصلانی، کارگردان فیلم «S»، علی پاکنیا و کارگردان «پاندای قرمز» در آن حضور داشتند، کاوه سجادیحسینی، نایب رییس انجمن فیلم کوتاه و مجری برنامه، ضمن تشکر از مدیریت خانه سینما و دبیر کانون فیلم، ابراز امیدواری کرد نمایش فیلمهای کوتاه ادامه داشته و استقبال علاقهمندان از آنها با تداوم بیشتری همراه باشد.
در ادامهی این نشست، حامد اصلانی، کارگردان فیلم «S» در پاسخ به پرسشی دربارهی نحوهی شکلگیری فرم این فیلم که در آن فقط راوی فیلم دیده میشود گفت: «این فرم از زمان نگارش فیلمنامه در ذهنم بود و به همین خاطر فیلمنامه را به صورت خیلی دقیق و پلان به پلان نوشتم.»
وی گفت: «با این وجود با تدوینگر فیلم بحثهای زیادی داشتیم و نسخهی نهایی فیلم، چند سکانس جابهجا شد اما در نهایت میتوان گفت فرم مورد نظر، از ابتدا در فیلمنامه وجود داشت.»
علی پاکنیا کارگردان «پاندای قرمز» نیز دربارهی مشکلات روایت فیلم خود در یک خودرو گفت: «مهمترین مشکل مربوط به فیلمبرداران فیلم بود اما ایدهی روایت داستان به این دلیل به ذهنم رسید که راه و مسیر رسیدن به فرودگاه همیشه برایم جذاب بوده و هست.»
وی با اشاره به دشواریها و موانع فیلمبرداری در خودرو گفت: «راه رسیدن به فرودگاه همواره برایم فضای خاص و جذابی داشت. به همین دلیل دنبال ایدهای میگشتم که بتوان آن را در مسیر فرودگاه تعریف کرد.»
پاکنیا در بخش دیگری از این نشست در پاسخ به پرسش یکی از تماشاگران دربارهی حضور دوچرخهی قرمزرنگ در فیلم خود گفت: «دنبال عنصری میگشتم تا بتوانم به حال و هوای فیلم کمک کنم. به ذهنم رسید از دوچرخهای استفاده کنم که با نورپردازی بتوانم آن را به فضایی فانتزی نزدیک کنم.»
حامد اصلانی، کارگردان فیلم «S» نیز در پاسخ به پرسشی دربارهی نحوهی بازی گرفتن از بازیگر خردسال این فیلم گفت: «برای انجام این کار حدود یکماه قبل از فیلمبرداری، او را دو بار به پلاتو دعوت کردم و بی آن که دربارهی فیلمبرداری فیلم با او صحبت کنم، دربارهی موضوعهای مختلفی با هم حرف زدیم.»
وی گفت: «کمکم صحبتها را به چیزی که در فیلمنامه بود نزدیک کردم و متوجه شدم شیطنتهایی که در مدرسه از شخصیت اصلی داستان سر زده بود، در مورد او هم صدق میکند؛ و همین نکته باعث چالشهایی شد که در نهایت، او را برای بازی در این فیلم آمادهتر کرد.»
اصلانی سپس در پاسخ به پرسش یکی از تماشاگران دربارهی احساسات خود در دوران کودکی و ارتباط آن با دیدگاههای فروید گفت: «این مقولهها به هم ربط داشت و البته ریشه در تصویرها و دیدگاههای خاصی (دربارهی ارتباط میان دختران و پسرها) داشت که در کودکی به ما گفته بودند.»
علی پاکنیا نیز در پاسخ به پرسشی دربارهی نحوهی مشارکت با تهیهکنندهی فیلم خود گفت: «خوشبختانه با سرمایهگذار و تهیهکنندهی این فیلم از سالها قبل دوست بودم و همین باعث شد تولید این فیلم بدون دردسر انجام شود.»
وی گفت: «برای این فیلم دلم میخواست از یکی از قطعات جان هاپکینز استفاده کنم اما از آنجا که میدانستم به دلیل رعایت قوانین کپیرایت، امکان انجام چنین کاری وجود ندارد در ذهنم استفاده از آن را غیرممکن میدانستم. اما جالب این که تهیهکنندهی فیلم از طریق ارسال ایمیل موفق شد نظر مساعد جان هاپکینز را برای استفاده از قطعهی او در این فیلم جلب کند.»
در ادامهی جلسه از مهبد عبقری و مرتضی خانمحمد، تهیهکننده و فیلمبردار «پاندای قرمز» دعوت شد تا دربارهی این فیلم توضیحاتی ارائه دهند. مهبد عبقری، سرمایهگذار و تهیهکنندهی این فیلم گفت: «وقتی با دوستم علی پاکنیا دربارهی ایدهی فیلم با هم صحبت میکردیم احساس کردم خیلی علاقه دارد این فیلم ساخته شود و تصمیم گرفتم در این زمینه به او کمک کنم.»
وی گفت: «از آنجا که «پاندای قرمز» نخستین فیلمی بود که قرار بود تهیهکنندهی آن باشم نسبت به برآورد بودجه، دیدگاه دقیقی نداشتم به همین خاطر هزینهی نهایی فیلم تمام شده، بیشتر از چیزی شد که انتظار داشتم.»
مرتضی خانمحمد نیز در پاسخ به پرسشی دربارهی نورپردازی صحنههای شب گفت: «وقتی قرار باشد در تاریکیِ شب و در خودروی در حال حرکت فیلمبرداری کنی، کار خیلی دشوار و سخت میشود. برای انجام این کار سعی کردم تا حد امکان، از نور محیط و همچنین نورِ محدود و کم استفاده کنم.»
وی گفت: «یکی از تمهیدات برای انجام این کار، استفاده از نور سایر خودروها بود که با آنها هماهنگی کرده بودیم تا در یک زمان خاص، نور ماشین خود را به طرف ما بگیرند تا بتوانیم فیلمبرداری را انجام دهیم.»
پرسش و پاسخ با بازیگران فیلم «عزیز» (ساختهی سیدمهدی موسویبرزکی) نیز از حاشیههای جذاب این نشست پرسش و پاسخ بود. در این بخش، فرزانه عایافت یکی از بازیگران این فیلم گفت: «در این فیلم با گویش ابوزیدآبادی مربوط به یکی از روستاهای کاشان بازی کردم؛ و یکی از چالشهای من، اجرای نقش با گویشی بود که نسبت به آن تسلط چندانی نداشتم.»
یاسمن نصیری، دیگر بازیگر این فیلم کوتاه نیز گفت: «فیلم «عزیز» تازهترین تجربهی همکاری من با آقای موسویبزرکی است. اما همانطور که همکارم نیز گفت، بازی در این فیلم به دلیل گویش خاص شخصیتها دشواریها و مشکلات خاص خود را داشت.»
وی گفت: «به همین خاطر حدود چهارماه در زیارتگاه روستا رفت و آمد داشتیم تا ببینیم آدمهای آن منطقه چهطور با هم صحبت میکنند و نحوهی گویش آنها چهگونه است.»