English
به خانه سینما خوش آمدید. / ثبت نام کنید / ورود
 

اخبار

دیدار تعدادی از اصناف خانه سینما با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رییس سازمان سینمایی

دیدار تعدادی از اصناف خانه سینما با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رییس سازمان سینمایی
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با برخی از اصناف سینمایی دیدار کرد و در جلساتی جداگانه با آن‌ها به گفت‌وگو نشست. سیدعباس صالحی ـ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ـ به همراه محمدمهدی حیدریان ـ رئیس سازمان سینمایی، سمعی و بصری ـ پنج‌شنبه، دوم آذرماه با حضور در جلسات جداگانه‌ای با برخی اهالی سینما در موزه سینما دیدار کردند.

در این دیدار برخی از اهالی سینما درخواست‌هایی از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی داشتند که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌شود.

شورای مرکزی کانون دستیاران کارگردان و برنامه ریزان سینمای ایران شامل مریم هژِیروند، رضا سخایی و احد صادقی با حضور در این جلسه بیان کردند: شاید اولین بار است که برای صنوف خانه سینما این اتفاق افتاده که در جلسه‌ای به صورت مستقیم با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی صحبت داشته باشند. ما به عنوان بازوی اجرایی سینما برای عملی کردن خواسته‌ها در کنار شما خواهیم بود همانطور که در خانه سینما هم در کنار دیگر اصناف بودیم.

 صنف دستیاران کارگردان بزرگترین مشکل‎شان را تعریف نشدن این شغل در وزارت کار دانستند که همین امر باعث شده است بیمه آن‌ها نیز دچار مشکل شود.

آن‌ها همچنین گفتند:‌ تخصیص بیمه بیکاری به اعضای صنف که راهکارهای اجرایی آن جمع بندی شده به دلیل عدم تخصیص بودجه انجام نشد. سهم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پرداخت بیمه تامین اجتماعی حذف شده است و بار سنگین مالی بر دوش اعضا افتاده است. حقوق بازنشستگی و مزایای آن بسیار اندک و کف حقوق شامل حال آن‌ها می‌شود. با وجود آنکه این شغل جزو مشاغل سخت قرار دارد سن بازنشستگی آن ۳۰ سال است در حالی که نیروهای با سنین بالا را کسی سر کار نمی‌برد.

به گفته آنان تقویت لایحه نظام سینمایی می‌تواند خیلی از مشکلات را حل کند.

در نشست بعدی با حضور شورای مرکزی انجمن فیلم کوتاه شامل مسعود امینی تیرانی، سعید پوراسماعیل و مرضیه وفامهر با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، بیان شد: ما نماینده انجمن فیلم کوتاه هستیم و این انجمن مسائل خاص خودش را به صورت مستقل از دیگر اصناف و همچنین فیلم بلند دارد. متاسفانه تصمیم‌گیری و سیاستگذاری برای انجمن فیلم کوتاه در آن بخشی صورت می‌گیرد که نماینده‌ای از انجمن فیلم کوتاه در آن دخیل نیست و این مهم‌ترین آسیبی است که این حوزه می‌بیند.

آن‌ها ادامه دادند: در گزارش معاونت سینمایی که در یک بازه ۱۱ ساله به فعالیت‌هایش اشاره کرده بود، فقط یک صفحه به فیلم کوتاه اختصاص داده شد، البته که تعداد تولیدات و ارقام هم دقیق نبودند؛ این درحالی است که در سال ۴۰۰ فیلم کوتاه حرفه‌ای ساخته می‌شود. تقاضا داریم یک فرصت دوساعته به ما بدهید تا متوجه شوید که بدنه‌ فیلم کوتاه چقدر قوی است.

رئیس انجمن فیلم کوتاه با اشاره به اینکه به فیلم کوتاه به عنوان پایه‌ای برای ورود به فیلم بلند نگاه می‌شود اظهار کرد: این حوزه می‌تواند در صورت سرمایه گذاری بازده خوبی داشته باشد. فیلم کوتاه مثل یک آزمایشگاه کوچک است و باید مورد حمایت و یارانه قرار بگیرد. سینمای جوان مثل آموزش و پرورش برای سینما است.

از دیگر نکاتی که این صنف به آن اشاره کردند می‌توان به این موارد اشاره کرد:

فیلم کوتاه هیچ پروانه مالکیتی ندارد و نیازمند است که از طرف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به رسمیت شناخته شود. ایجاد یک برنامه جامع برای جلوگیری از اعمال سلیقه‌های شخصی ضروری به نظر می‌رسد. خیلی از مراکز تولید فیلم کوتاه دیگر کار نمی‌کنند، زیرا نهادهایی مثل تلویزیون، کانون پرورش فکری و حوزه هنری از آن‌ها حمایت نمی‌کنند و این‌ها نیاز به هماهنگی‌های بالادستی دارد. و در نهایت تاسیس صندوق حمایت از فیلم کوتاه و دوبرابر شدن بودجه انجمن سینمای جوان از خواسته‌های این صنف بود.

در ادامه جلسات با اصناف خانه سینما، شورای مرکزی انجمن پخش‌کنندگان فیلم شامل علی سرتیپی، بیژن امکانیان، مرتضی شایسته، حبیب  اسماعیلی و اصغر بانکی با حضور در جلسه با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، بیان کردند: ما چون پخش‌کننده سینما هستیم حس و حال تولید را بیشتر از دیگر اصناف حس می‌کنیم. امسال در جشنواره فیلم‌های خوبی داریم و سال آینده تنوع ژانر مطلوبی وجود خواهد داشت و باید از این فرصت استفاده کرد.

تعدادی از مسائل موجود در این صنف که به آن‌ها اشاره شد به این شرح بود: در زمینه تبلیغات تلویزیونی هیچ یک از اعضای شورای پروانه ساخت یا نمایش و سینمایی‌ها حضور ندارند. همچنین باید سالن‌های سینمایی جدیدی در شهرستان‌ها ساخته و از طرح سینما سیار استفاده شود. خوشبختانه اکران هم‌زمان فیلم‌ها با تهران شرایط بهتری را برای فروش و رونق سینما رقم زده است. باید دفاتر توزیع به عنوان زیرساخت‌های این حوزه تجهیز و تقویت شوند. هزینه تبلیغات تلویزیونی شهری و میدانی بسیار زیاد است. حمایت از آموزش برای ارتقای پخش‌کننده‌ها از نیازهای اساسی این صنف است. ایجاد نظام حمایت از توزیع و تناسب تولید با توانایی پخش آن، ارتباط داشتن دفاتر پخش با کمپانی‌های خارجی و همچنین احداث یک تلویزیون مخصوص تبلیغات فرهنگی و سینمایی. حضور نمایندگان پخش در شوراهای مختلف و مشارکت در جشنواره فجر.

این گروه همچنین درخواست کردند: پروانه‌های دفاتر پخش را بدون بازه زمانی قرار دهید. همچنین شرایطی ایجاد شود که بتوان با ارائه پروانه فیلم‌ها به بانک‌ها و موسسات بانکی تسهیلات شامل حال ما شود.

شورای مرکزی کانون دستیاران فیلم‌بردار شامل مصطفی بافرونی و بهرام مشائی با حضور در جلسه با اشاره به اینکه  ۲۷۰ نفر عضو این صنف هستند، اظهار کردند: حدود ۱۲۰ نفر از اعضا غیرفعال هستند و سنشان بالا رفته و از کارافتاده شده‌اند.

شورای مرکزی درباره مشکلات موجود در این صنف بیان کرد: ما از صنوف میانی سینما هستیم  و مشکلات دستمزدی زیادی داریم. شغل ما تعریف دقیقی در وزارت کار ندارد به همین علت مشکل بیمه درمانی، از کارافتادگی و بیکاری داریم. بازنشسته‌ها شرایط سختی دارند و کف حقوق را دریافت می‌کنند. بیمه لوازم، ابزار و اشخاص هم نداریم و اگر هر کدام خسارت ببینند باید هزینه آن را از جیب خودمان بپردازیم.

شورای مرکزی انجمن طراحان فنی و مجریان صحنه شامل سارا قراچه‌داغی، عباس حاجی درویش و رامین عاشوری در این جلسه اظهار کردند: اعضای این صنف از نظر وضعیت حقوقی پایین هستند و بعضی نمی‌توانند حتی سرانه درمان تامین اجتماعی را به تنهایی پرداخت کنند. تا زمانی که لایحه نظام سینمایی نباشد شاید نشود خیلی از کارها را پیش برد.

شورای مرکزی انجمن مدیران تدارکات شامل مجید امینی‌زاده، پرویز کاظم‌لو و علیرضا احمدی کیا در جلسه با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کردند: تدارکات یکی از ستون‌های اصلی سینما است چون تمام مجوزهای لازم برای کار را این صنف تهیه می‌کند. این صنف۲۸۰ نفر عضو دارد که نیمی از آنان بیمه هستند. بقیه افراد چون پول پرداخت حق بیمه را ندارند، شامل حالشان نشده است. وامی که صندوق به ما می‌دهد اینقدر سختگیرانه است که افراد از گرفتن آن منصرف می‌شوند. بن کالا هم چند سال است که قطع شده. این‌ها دلگرمی برای خودشان و خانواده‌هایشان بود.

شورای مرکزی انجمن مدیران تولید شامل حسن آقاکریمی، یوسف صمدزاده، علی قائم‌مقامی و پیمان جعفری با حضور در جلسه اظهار کردند: یک مدیر تولید از ابتدا تا انتهای تولید یک فیلم حضور دارد؛ از عقد قرارداد تا نکات کیفی و کمی و مانند پلی است بین تهیه‌کننده و عوامل فیلم. اخیرا نقش مدیر تولید تضعیف شده است و علت آن کسانی هستند که نمی‌خواهند روند تولید فیلم شفاف باشد. مدیر تولید مثل مهندس ناظر برای یک ساختمان است.

آن‌ها ادامه دادند: بیش از دو سال است که نام مدیر تولید از پروانه ساخت حذف شده است. توجیهشان این است که در دوره‌ای مدیر تولید وجود داشت که تهیه‌کننده‌ها حرفه‌ای نبودند ولی الان دیگر نیازی به شما نیست. امیدواریم یک دوره آموزشی برای مدیران تولید گذاشته شود زیرا باید نیروی متخصص تربیت کنیم.

شورای مرکزی انجمن جلوه‌های ویژه میدانی شامل ایمان کریمیان، محسن روزبهانی، مصطفی رستگار، عباس شوقی و محسن پورهاجریان با حضور در جلسه با وزیر ارشاد درباره مشکلات موجود در این صنف اظهار کردند: اعضای این صنف ۶۰ نفر هستند و  از سال ۶۳ فعالیت داریم. دوره‌ای آموزشی برای بچه‌ها برگزار شد که همه نتوانستند در آن شرکت کنند و فقط ۱۲ نفر گواهی دریافت کرده‌اند. درخواست داریم تا دوره دیگری برای بقیه اعضا برگزار شود و به جلوه‌های ویژه امنیتی و نظامی نگاه نشود و ساز و کار اداری برای این صنف تسهیل شود.

شورای مرکزی انجمن گویندگان فیلم متشکل از حمیدرضا آشتیانی‌پور، ژرژ پطروسیان، بیژن علی‌محمدی، شروین قطعه‌ای، علی رضا باشکندی، علی همت مومیوند، مریم رادپور و ناصر ممدوح با حضور در جلسه با وزیر بیان کردند: دوبله در حال حاضر نسبت به جمعیت کل خانه سینما و فعالیت‌هایشان بیشترین مخاطب را دارد. این صنف به تنهایی هزار فیلم در سال دوبله می‌کند و بازار گسترده‌ای هم برای خود دارد. انجمن گویندگان فیلم ۲۱۰ نفر عضو دارد که  ۱۵۰ نفر فعال‌اند و فقط ۶۰ نفر از درآمد مطلوبی برخوردارند.

نمایندگان انجمن گویندگان درباره مسائل موجود در این صنف گفتند: فعالیت غیرمجاز موسسات دوبلاژ ضرر زیادی را به این حوزه زده است. تنها خواسته ما حمایت از سازمان سینمایی است. این حوزه به طور مستقیم با فرهنگ در ارتباط است. بنابراین ترجمه اشتباه و دوبلاژ نادرست فیلم‌ها باعث تغییر در فرهنگ و زبان فارسی می‌شود. ورود لهجه‌ها به صنعت دوبله کار بسیار خطرناک و بدی بود. دوبله انیمیشن بسیار مهم و سخت است چون برای کودکان ساخته شده و تاثیر زیادی بر آن‌ها دارد و نباید موسسات غیرمجاز و غیرحرفه‌ای دست به انجام آن بزنند.

آن‌ها ادامه دادند: ما را محکوم به گرفتن دستمزدهای زیاد و بستن درهای دوبله می‌کنند در صورتی که صحت ندارد و ما نیازمند جذب نیرو هستیم. هیچ کدام از ما استخدام رسمی نیستیم و پروژه‌ای درآمد کسب می‌کنیم. مجالی بدهید تا مانند دو سال پیش در حاشیه جشنواره فجر حضور داشته و مراسمی برگزار کنیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان این جلسه با گویندگان فیلم بیان کرد: شما گویندگان و دوبلورها هم خوب حرف می‌زنید هم حرف‌های خوبی می‌زنید.

شورای مرکزی انجمن سینماداران ایران متشکل از محمد قاصد اشرف گلشن، رضا زارعی و شهرام مهرآسا با حضور در جلسه با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه اکنون تمام سینماهای کشور عضو انجمن هستند بیان کردند: ما تنها صنفی هستیم که انتخابات آن زیر نظر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صورت می‌گیرد و بر صحت آن نظارت می‌شود. و ما برای تمام اعضا کارت عضویت صادر کرده‌ایم.

نمایندگان این صنف با بیان این نکته که هزینه‌های زیادی را باید در شرایط مختلف بپردازند درباره مشکلات موجود سینماداران گفتند: بعد از انقلاب تعدادی از سینماها از چرخه اکران فیلم خارج شدند. سینماها به کاربری فرهنگی تبدیل شده‌اند در صورتی که تا پیش از آن کاربری تجاری داشتند و این به نفع سینماداران بود. در صورت امکان باید با شهرداری صحبت شود تا دوباره تجاری شوند. عوارضی که به عناوین مختلف شهرداری ها از ما دریافت می‌کنند زیاد است.

آن‌ها اضافه کردند: همچنین هزینه خرید تجهیزات و نوسازی سینماها بر دوش سینمادار است؛ مثلا هر دو ماه یک‌بار باید لامپ پروژکتورها تعویض شود که هر کدام ۶ میلیون تومان است. سینماها نیاز به نوسازی دارند و سازمان آتش‌نشانی به خاطر اتفاقاتی که رخ داده است نسبت به ایمن بودن برخی سینماها ایراد وارد کرده است و ایمن‌سازی این ساختمان‌ها به بودجه سنگینی نیاز دارد؛ این در حالی است که اغلب سینماهای شهرستان‌ها فرسوده هستند و همین امر باعث استقبال نشدن از آن‌ها است.

شورای مرکزی انجمن بازیگران شامل علی دهکردی و حبیب رضایی در جلسه با وزیر اظهار کردند: بیش از ۱۲ سال است که کار صنفی انجام می‌دهیم و حدود ۵۰۰ نفر عضو داریم. صنف بازیگران به علت آنکه مانند ویترین می‌مانند، هرکاری انجام بدهند بازتاب گستره‌ای پیدا می‌کند و بنابراین در خیلی از بخش‌های جامعه موثر و تاثیرگذار هستند.

دهکردی، رئیس این انجمن، درباره مشکلات موجود در صنف بازیگران گفت: دیگر صنوف خانه سینما با این تصور که شرایط ما خوب است به امید کمک به ما رجوع می‌کنند ولی جز کمک معنوی کار دیگری از ما بر نمی آید چون خودمان هم در مضیقه هستیم. وضعیت پرداخت دستمزدها خوب نیست و متاسفانه شرایطی ایجاد شده است که ما به تهیه‌کنندگان می‌گوییم‌ چه رقمی برای دستمزد بگوییم تا شما آن را پرداخت کنید؟ وضعیت بیمه بازیگران مناسب نیست و کسانی بودند که در دهه‌های پیش ستاره بودند ولی امروز از کارافتاده یا کنار گذاشته شده‌اند و بیمه ندارند.

شورای مرکزی انجمن فیلم‌برداران متشکل از تورج منصوری، بهرام بدخشانی، محمد آلادپوش، محمدرضا سکوت و علی لقمانی در جلسه با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه ما یک صنف بسیار تشکیلاتی هستیم، درباره وضعیت بیمه در این صنف اظهار کردند: حقوق بازنشتگی ما به اندازه حداقلی و کف حقوق است. امینت شغلی ما حاصل نشده است.

رئیس انجمن فیلم‌برداران گفت: نام ما در پروانه فیلمسازی مانند مدیران تولید حذف شده است. یک تحقیق شش‌ماهه انجام دادیم و متوجه شدیم در ابتدا باید نام این شغل را در وزارت کار ثبت کنیم تا امکان انحلال آن وجود نداشته باشد. باید جلو بازار سیاه و حضور افراد غیرحرفه‌ای به این کار گرفته می‌شد، همچنین باید قراردادی با تهیه‌کنندگان بسته شود تا نیروهای فیلمبرداری‌شان توسط این صنف معرفی شوند. با توانمند کردن تک تک صنوف کمک بیشتری را می‌توان به خانه سینما کرد.

شورای مرکزی کانون فیلمنامه‌نویسان متشکل از رضا مقصودی، سعید عقیقی، سعید رحمانی، امیر عربی و حسین ایری در این جلسه به ارتقای کیفی و توجه به اصول پایه‌ای در سینما اشاره کردند و مشکل اصلی را کنترل کیفیت دانستند و راه حل آن را استاندارد سازی بیان کردند.

شورای مرکزی کانون کارگردانان متشکل از محمد بزرگ‌نیا، محمدعلی سجادی، مصطفی کیایی، رضا درمیشیان، محسن امیر یوسفی، کامبوزیا پرتوی، قدرت‌الله صلح میرزایی، نادر مقدس، علی‌اکبر ثقفی، احمد مرادپور و هاتف علیمردانی در این جلسه اظهار کردند: پزشکان، خلبانان و فیلم‌سازان جزو گرانترین شهروندان یک کشور هستند. ولی فیلم‌سازان یک‌ تفاوت جدی دارند و آن این است که کارشان با ذوق و خلاقیت آمیخته است.

اعضای این صنف درباره شرایط موجود و اعتبار پروانه‌های فیلم، بیان کردند: مجوزها و اعتبار آن‌ها مثل دادن پروانه نمایش و پروانه ساخت باید قدرت زیادی داشته باشند تا بعد از دریافت آن‌ها کسی نتواند آن ها زیر سوال ببرد. امروزه فقط فیلم‌های کمدی خوب فروش دارند و ساخته می‌شوند و رئالیسم اجتماعی دچار رکود و سرکوب شده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان جلسه با کارگردانان بیان کرد: اعضای این صنف هم حرف‌های زیادی در دل دارند و هم حق زیادی دارند که به آن‌ها رسیدگی خواهد شد.

شورای مرکزی شورای عالی تهیه‌کنندگان متشکل از سیدجمال ساداتیان، غلامرضا موسوی، محمد بانکی، منوچهر محمدی، علی آشتیانی‌پور، مسعود اطیابی، علی ژکان و کامران قدکچیان در جلسه با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مه‌ ترین مساله خود را خدشه‌دار شدن اعتبار پروانه‌های نمایش و ساخت دانستند، همچنین به این نکته اشاره کردند که افرادی بدون تخصص و با پول‌هایی سرگردان وارد تهیه‌کنندگی سینما شده‌اند که باید برای ورود آن‌ها محدودیت‌هایی ایجاد شود.

از دیگر نکاتی که اعضای این صنف به آن اشاره کردند، تعداد اندک سالن‌ها به نسبت جمعیت در ایران، حضور بخش خصوصی در زیرساخت‌های فرهنگ، سامان بخشیدن به شبکه های پخش فیلم مجازی و همچنین VOD ، احساس نبود امنیت در گرفتن مجوزهای ساخت و تولید، ساخت فیلم‌های سفارشی و بدون قصه و تولید بی‌رویه فیلم‌های کمدی و لزوم ایجاد محدودیت‌هایی برای تولید ژانرهای سینمایی بود.

۳ آذر ۱۳۹۶ ۱۳:۴۷

نظرات بینندگان

میانگین امتیاز کاربران: 0.0  (0 رای)

امتیاز:
نام فرستنده: *
پست الکترونیک:
نظر: *
 
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500