در ابتدای این نشست مجری برنامه به خلاصه ای از فعالیت های حرفه ای رییس جشن و دبیر آکادمی اشاره کرد و فهرستی از برخی از آثار تهیه شده و همچنین فیلمبرداری شده توسط مسوولان جشن اشاره کرد و سپس از آنان دعوت کرد که با توضیحات خود نشست را آغاز کنند.
در ابتدا هارون یشایایی به عنوان رییس جشن تاکید کرد که آقای شاهسواری از من خواست که رییس جشن شوم و من هم قبول کردم و خوشحالم موقعیتی پیش آمده در کار مشترکی برای خدمت به سینمای ایران موثر باشم. ما در زمینه های مختلف سینما تلاش می کنیم اما این تلاش ها جدا است و نیاز به یک مسیر مشخص در سینمای ایران داریم و باید یک اتاق فکر داشته باشیم که مسیر درستی را برای سینما فراهم کند و اگر همه تلاش ها در یک مسیر صورت گیرد نتیجه بهتری خواهیم داشت. بهتر است از همان ابتدا برنامه ای بچینیم که این همه سرمایه از دست نرود و فیلم هایی که قرار است به هر دلیلی اکران نشوند اصلا ساخته نشوند. انجمن عالی هنرها و فنون سینمایی ایران می تواند محلی باشد که فکر کند و راه و برنامه درستی ارایه دهد. سینمای ایران این قدرت را دارد که سهم خود را از بازار جهانی بگیرد مانند سینمای کره که سهم خوبی در بازار جهانی دارد ولی حضور یک گروه کارشناس برای رسیدن به این حق الزامی است و فکر می کنم این انجمن می تواند موفق باشد. البته شک نیست فارابی بعد از انقلاب خدمات زیادی به سینما داده است اما اتاق فکر نیست و تنها به سینماگران با توجه به امکاناتی که دولت در اختیار آن می گذارد در ارتقای سینما کمک می کند. ما نیاز داریم درباره تداوم حضور سینمای ایران در فرهنگ ملی و سهم این سینما از بازار جهانی فکر کنیم.
در ادامه نشست تورج منصوری دبیر انجمن عالی هنرها و فنون سینمایی ایران اظهار داشت: قبل از تعطیلی خانه سینما یعنی چهار سال قبل از آن اتفاق، گروهی از سوی هیات مدیره وقت مامور شدند تا درباره کیفیت جشن خانه سینما بحث کنند. این گروه هفت نفر بودند که من هم در آن حضور داشتم. این گروه حدود دوماه هر هفته جلسه گذاشتند و قرار شد کار را به سه نفر بسپارند و به همین ترتیب ما سه سال تلاش کردیم و هر دو هفته یک جلسه داشتیم، حاصل آن جلسات اساسنامه ای به نام آکادمی شد که من هم به نمایندگی از آن جمع اساسنامه را به هیات مدیره وقت تقدیم کردم ولی هیات مدیره در آن زمان مشغول مسایلی مثل تعطیلی خانه سینما شد به همین دلیل اساسنامه تصویب نشد سپس وقتی جشن سال گذشته برگزار شد فکر کردیم چه کنیم که ساز و کار دایمی شود و دبیرخانه دایمی داشته باشیم و کیفیت سینمای ایران را رصد کنیم و خانه سینما به مسایل کمی توجه کند و به مسایل صنفی بپردازد و امر کیفی به بخش آکادمی داده شود. بعد از جشن سال گذشته جمعی در ۱۵ شاخه مختلف شکل گرفت و نماینده تام الاختیار به مدت سه سال انتخاب و قرار شد در اولین ماموریت خود آیین نامه جشن نوزدهم را بنویسد و دورنمای سه ساله داشته باشند. در حال حاضر ماموریت اول این گروه تمام شده است. شاخه های سینمایی به معنای صنف در سینما نیستند و به معنای حرفه هستند و در جشن هم ۱۵ شاخه داوری می شود که علاوه بر آن هیات مرکزی آکادمی، مدیرعامل خانه سینما و مرتضی رزاق کریمی به همراه رییس های شاخه های داوری اعضای آکادمی را تشکیل می دهند. امسال برای بازیگری ۴ تندیس مانند دوره های قبل در نظر گرفته شده است. در شاخه فیلمنامه نویسی ۲ جایزه در بخش های فیلمنامه اوریجینال و اقتباسی داده می شود ولی امسال فیلمنامه اقتباسی نداریم. در بخش صدا ۲ تندیس داده می شود که یکی برای صداگذاری و دیگری برای صدابرداری است. یک جایزه بهترین فیلم هم خواهیم داشت که این مجموعه تندیس هایی است که اهدا می شود. هدف گذاری جشن همان چیزی است که هارون یشایایی به عنوان رییس جشن به ان اشاره کرد و ما هم در انجمن تلاش می کنیم به سمت بازار جهانی برویم چون بازار ایران جوابگوی نیروی جدید نیست. بازار جدید باید کیفیت ما را تایید کند و ما بتوانیم در آن فعالیت کنیم. تقاضای من این است همدیگر را رصد کرده و انتقاد کنیم ولی در کنار آن هوای هم را داشته باشیم و نگاه حذفی نداشته باشیم.
تورج منصوری درباره تندیس خانه سینما گفت: اوایل دهه ۷۰ از عبدالله اسکندری خواستیم یک طرح برای یادبود سینما پیشنهاد دهد که وی آقای محمدی مجسمه ساز را پیشنهاد داد که این تندیس بعد از ۱۲ اتود ساخته شد که شامل سرستون های تخت جمشید و یک فیلمساز که بال های آن فیلم است و خود نیز در حال آب شدن است، است.
وی در بخش دیگر صحبت های خود بیان کرد: من هم شکل قبلی تندیس را بیشتر دوست داشتم اما خود تندیس تغییر نکرده و تنها پرداخت به آن کمی تغییر کرده است. در دوره ای هیات مدیره وقت تصمیم گرفت پوسته روی تندیس را تغییر دهد.
در بخش پرسش و پاسخ ها منصوری در پاسخ به اینکه مکان جشن کجا است، گفت: چند جا را در نظر گرفتیم ولی قطعی نشده است اما جایی که انتخاب می کنیم باید خدمات جانبی داشته باشد و طی یکی دوروز آینده مکان را اعلام می کنیم.
وی درباره داوری ها گفت: در بخش دوم داوری ۶۰ نفر به آن سیصد نفر اضافه می شوند و به جز آن ۱۵ شاخه که گفتم شاخه های دیگری هم هستند ولی فقط آن ۱۵ شاخه تندیس دارند.
منصوری درباره زمان جشن گفت: ۲۱ شهریور جشن برگزار می شود و در نظر داریم روز ملی سینما را گرامی بداریم.
وی در ادامه درباره اینکه آثار به صورت پکیج در اختیار داوران قرار گرفت و چرا برنامه ریزی که سال پیش در نظر گرفته شده بود اجرا نشد و داوران با حضور مردم فیلم ها را ندیدند؟ گفت: امسال خیزمان را برداشتیم که این کار را بکنیم اما توانمان نرسید زیرا سالی که انتخابات هست همه چیز مشکل می شود. قصد داشتیم این اتفاق بیفتد ولی عملا نشد زیرا کار را دیر شروع کردیم. ما به دنبال یک سیستم هستیم زیرا در حال حاضر در بیشتر امور مهارت های فردی کارها را جلو می برد نه یک سیستم. من قول می دهم از سال آینده دوستان حتما بروند و با مردم فیلم ها را ببینند.
منصوری با اشاره به اینکه چون تا به حال یک شورای سیاستگذاری وجود نداشت هر سال تغییراتی در جشن یا تندیس رخ می داد، توضیح داد: درباره جوایز باید بگویم ما محدودیت در جایزه داریم و قرار است بزرگداشت هایی درباره کسانی که برای سینما کار کرده اند برگزار می شود. طبیعتا شهدای مدافع حرم برای ما عزیز هستند اما با دادن یک تندیس به یک شهید نمی توان از وی تجلیل کرد چراکه تندیس برای مقام یک شهید خیلی کوچک است. معتقدم همه تلاش ما باید این باشد که وظایف خود را مانند شهدای مدافع حرم دنبال کنیم و از این عزیزان برای توجیه خود و کسب قدرت از کسان دیگر قدردانی نکنیم. این جشن یک جشن تخصصی است و امسال ۴ جایزه بزرگداشت داریم که سال آینده یک جایزه دیگر هم اهدا می شود.
به گفته وی، بزرگداشت های جشن از قبل از سوی هیات مدیره خانه سینما اعلام شده است و یک تقدیر نیز خواهیم داشت.
هارون یشایایی نیز در سخنانی بیان کرد: برای احترام به بازیگر و هنرمندی که در حرم شهید شده است پیشنهاد تجلیل قابل فکر است و پیشنهاد خوبی است اما ما هر کاری در سینما انجام دهیم سیاسی می شود ولی ما نباید همه کارهای خود را سیاسی کنیم.
منصوری در ادامه در پاسخ به این نقد که جشن سینما برگزیده ها را با لابی گری انتخاب می کند، اظهار کرد: شیوه رای گیری باید به شکلی باشد که ایرادهای آن را بگیریم تا بدون اعمال نفوذ انجام شود. تا الان هم اعمال نفوذی نبوده اما شیوه داوری به گونه ای بوده است که برخی اثر خود را بیشتر تبلیغ می کردند.
وی افزود: رای دادن ما به این صورت است که داورهای هر شاخه از سوی آن شاخه معرفی و سپس تایید و به عنوان داوران تخصصی به کاندیداهای شاخه خود رای می دهند و سپس همه داوران به همه شاخه ها رای می دهند، بر همین اساس چون تعداد آرا بالا می رود و داوری در دو مرحله انجام می شود شائبه اعمال نفوذ از بین می رود. درباره بزرگداشت هم باید بگویم بزرگداشت حق کسانی است که به دنبال ایده می روند ولی در سال آینده شیوه آن هم تغییر می کند. در پایان امسال هم عملکردها مورد مطالعه قرار می گیرند تا عیب ها رفع شود.
منصوری در ادامه گفت: ما در جشن ۱۵ شاخه داریم که برخی از شاخه ها خودشان جشن سالانه دارند و برگزیدگان خود را انتخاب می کنند و ما در تلاش هستیم تا این جشن ها نزدیک به جشن اصلی باشند. مساله بعد این است که ما نمی توانیم به شاخه ها برای انتخاب هایشان دستورالعمل ارائه دهیم. البته جشن تخصصی تنها جشن خانه سینما است و دیگر جشن ها برای تقدیر است.
یشایایی ادامه داد: سیر اسکار در اهدای جوایزش امپریالیستی است و فیلم ها را در سیری قرار می دهد تا جایزه بگیرند اما خانه سینما این گونه نیست.
منصوری درباره اسپانسر جشن نوزدهم گفت: ما هنوز اسپانسری نداریم، شاید نگاهمان را از سال آینده تغییر بدهیم و انجمن بتواند محل هایی برای تامین بودجه پیدا کند و بودجه ای را از جایی برای موارد مالی بگیرد اما امسال خانه سینما بودجه را می دهد.
دبیر انجمن عالی هنرها و فنون سینمایی ایران درباره شیوه رای گیری گفت: ما فرضی داریم مبنی بر اینکه سینماگران باید از ابتدای سال پیگیر سینما باشند و آثار مختلف را طی سال ببینند. اگر این اصل را قبول کنیم پس مبنا این است که داوران فیلم ها را دیده اند و اگر کسی ندیده است مشکل اساسی دارد و باید این موضوع را اصلاح کنیم تا ذره ذره چنین افرادی که فیلم ها را در طول سال نمی بینند در اقلیت قرار بگیرند. اینکه افراد در جاهای مختلف فیلم های مختلف را می بینند امکان بده بستان و رای به هم دادن را از بین می برد.
وی درباره روند دریافت آرا توضیح داد: رای افراد به صورت مهر شده در اختیار دبیرخانه قرار می گیرد و کمیسیون صیانت از آرا شب گذشته رای ها را گرفته و فقط چهار نفر آن را دیده اند و سپس این پاکت در خدمت یشایایی قرار گرفته که این مربوط به دور اول است. در نهایت ۳۶۰ نفر به آثار رای می دهند و آن رای ها قابل دستکاری نیست و سلیقه باندی و گروهی در آن جایی ندارد امسال این روش را انجام دادیم تا خطاهایمان در بیاید و عیب گیری کنیم.
منصوری در بخش دیگری از صحبت های خود بیان کرد: در حال حاضر ۱۵ نفر هیات موسس هستند که در طول سه سال به ۴۵ نفر می رسند. این یک الگوی کوچک است که ضمن جلو رفتن کامل می شود. این ۱۵ داور از طریق پیشنهاد صنف به ما معرفی شده اند یعنی صنوف گزینه های خود را به ما داده اند و دبیرخانه جشن گزینه ها را دعوت کرده تا در داوری حضور داشته باشند. کسانی که این امر را قبول کردند برای آنها حکمی صادر شده است که حکمشان به همراه پکیج فیلم های اکران شده و برنامه نمایش فیلم در خانه سینما به آنها ارایه شده است.
وی در پایان در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا همه داوران عضو خانه سینما هستند یا نه تاکید کرد: به نظر شما داریوش عیاری فیلمبردار خوبی نیست؟، وی عضو خانه سینما نیست اما می توان داوری وی را نداشته باشیم؟!. باز هم تاکید می کنم شاخه به معنای صنف نیست.
در ادامه نشست مجری ضمن تشکر از یشایایی و منصوری، اظهار داشت: با توجه به اینکه در محدوده سالگرد آغاز به کار منوچهر شاهسواری به عنوان مدیرعامل خانه سینما هستیم از ایشان درخواست کرد که برای ارائه گزارش عملکرد خانه سینما و پاسخ به سوالات در جایگاه قرار گیرد.
شاهسواری ابتدا در توضیح این مساله که چرا از گفتگو و مصاحبه با رسانه ها دوری می کند اظهار داشت: وقتی در میدان کار اجرایی هستیم باید هدف خود را مراقبت کنیم به خاطر همین زیاد مصاحبه نمی کنم و از این جهت از اهالی رسانه عذرخواهی می کنم. وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا بعضی از صنوف برای جشن مستقل شان از شرکت کنندگان وجهی دریافت کرده اند اظهار داشت: من به عنوان مدیرعامل خانه سینما رییس اعضایمان نیستم بلکه وکیل آنها هستم. اختیار آنها به دست خودشان است و ما علاقه مندیم که صنوف بر اساس معیارهای تشخیصی خود فعالیتشان را سامان دهند البته تا جایی که با منافع سینما تقابل نداشته باشد.برخی موقعیت هایی ایجاد می شود که ما می توانیم پولی را برای چرخاندن فعالیت صنوف بگیریم که این موقعیت ها نباید حمل بر سودجویی شود. درباره جشن سینما نیز باید بگویم خوشحالم که جشن امسال روی پایه های تشکیل انجمن علوم و فنون به عنوان مظهر ارتقای کیفیت سینمای ایران آغاز به کار کرده است. کارهای جشن به صورت پاکیزه انجام می شود و باعث افتخار من است در دوره ای خدمتگزار خانه سینما و جشن آن هستم که ریاست آن بر عهده هارون یشایایی است و به لحاظ حرفه ای و حیثیتی لازم است از او تشکر کنم.
مدیرعامل خانه سینما با اشاره به مساله شهدای مدافع حرم که مساله تجلیل از آنها در جشن سینمای ایران توسط برخی اهالی رسانه مطرح شد، بیان کرد: آنچه به حیثیت ما مربوط می شود متعلق به همه ما است و از دید سینما پنهان نمی ماند. مگر می شود جشن سینما را برگزار کنیم اما یادی از عزیزانی که جان خود را داده اند و دفاع کرده اند نباشیم؟ ما حتما امسال از آنها یاد می کنیم. یکی از وظایف اهالی فرهنگ توجه دادن به مسایلی است که متعلق به همه است به همین دلیل مضمون جشن امسال «آب» است. ما فکر می کنیم وضعیت آب در کشور ما در شرایط خطرناکی است و باید درباره آن به یکدیگر هشدار دهیم و مخاطبان را از آن آگاه کنیم و نگرانی ها را درباره کمبود آب بیان کنیم.
مدیر عامل خانه سینما در پاسخ به سوالی درباره جشن های دیگر خانه سینما که در آنها از برگزیده ها تقدیر می شود، گفت: برای اصنافی که خارج از شاخه های پانزده گانه هستند تقدیر درنظر گرفته شده وگرنه مثلا ما در جشن بزرگ سینمای ایران تندیس فیلم کوتاه می دهیم. در مورد مستند هم تندیس مستند کوتاه به کارگردان و تندیس مستند بلند به تهیه کننده داده می شود
وی در پاسخ به سوالی دیگر درباره اینکه مدرسه ملی سینما و خانه سینما قرار است به صورت موازی در بحث آموزش عمل کنند، گفت: روزی که با هیات مدیره سابق جلسه ای داشتیم برای خودمان سه ماموریت اعلام کردم؛ اول، بحث «مراقبت» که در آن بیمه، مراقبت از فیلم ها و تخصص های مختلف وجود دارد. دوم، بحث «رونق» است یعنی در تولید و توزیع و نمایش باید رونق داشته باشیم. سوم، «ارتقا» است که اگر به آن نرسیم رونق ما از بین می رود اگر بهتر از روز گذشته نباشیم نمی توانیم فعالیت کنیم.
مدیرعامل خانه سینما تاکید کرد: هیات رییسه ماموریت ویژه پیدا کرده است که از هر چه به امور کمی برمی گردد مراقبت شود. در این معادله هم توافقی با سازمان سینمایی و مدرسه ملی کردیم تا درباره امکاناتی و ابزاری که در مدرسه ملی است تفاهم کنیم تا ضرورت ها و نیازسنجی های لازم برای آموزش به خصوص در حوزه فناوری ها صورت گیرد ما در بازاریابی مشکل جدی داریم و این موضوع باید مرتفع شود، مدرسه ملی سینما و ما دو بال ارتقای دانش در همه حوزه ها هستیم. ما قرار نیست جایگزین کسی در سینما شویم. منظور ما از سهم سینما از بازار جهانی این است که فیلمی قابل عرضه به جهان داشته باشیم نه اینکه در مارکتینگ دخالت کنیم. من عضو هیات رییسه آکادمی سینمای ایران نیستم و این آکادمی مستقل کار می کند. در ادامه باید بگویم محل برگزاری مراسمی از این دست یک بحران است و بی شک سینمای ایران لیاقت داشتن یک کاخ ثابت دارد. البته مکان برگزاری جشن مشخص است که به زودی اعلام می شود. همچنین باید بگویم هیچ کمک دولتی ویژه ای به غیر از تفاهمنامه حمایتی سازمان سینمایی که اول هر سال داریم، نداشته ایم و بودجه ای از جایی برای جشن دریافت نکرده ایم و اسپانسری هم نداشته ایم.
سینمای ایران به لحاظ زبانی و وارد شدن به بازار جهانی در موقعیت ویژه است. توسعه سینمای ایران بدون ایجاد فضای حرکت در عرصه بین الملل امکانپذیر نیست. ما به هر یک نفری که به گیشه سینما می رود احترام می گذاریم و باید بپذیریم هر فرد نیازها و سلیقه های متنوعی دارد و هر سینماگر می تواند به بخشی از سلیقه مخاطب جواب دهد.
منوچهر شاهسواری درباره سوالی مبنی بر اینکه او دبیر جشنواه سی و ششم فیلم فجر می شود؟ گفت: هیچ پیشنهادی در این حوزه به من نشده است.
وی درباره جشنواره فیلم فجر بیان کرد: این جشنواره خدمات گرانبهایی به سینمای ما داده است اما باید تغییراتی در آن انجام شود و باید ضرورت های شکل گیری آن مورد بازبینی قرار گیرد. درباره جشنواره فجر در هیات رییسه آکادمی مفصل بحث کردیم و آکادمی بر این باور است که جشنواره باید از حالت رقابتی خارج و به مراسم تولید پایان سال تبدیل شود البته این یک نظر است.
ما نمی توانیم به دیگر جشنواره ها مثل جشنواره سینما حقیقت و جشنواره فیلم کوتاه بی توجه باشیم و باید ببینیم کجاها با یکدیگر هم پوشانی داریم. به هر حال ادامه شیوه قبلی جشنواره باعث رشد ما نمی شود و این را به عنوان نظر شخصی می گویم. ما از نظام مشورتی پرهیز نمی کنیم و هرکجا لازم باشد به دوستان مشورت می دهیم تا سینما را از حوزه خدمات به سمت صنعت ببریم.
وی با اشاره به سکوت و عدم اعتراض خانه سینما در بحران های پیش آمده در مورد سینما و عدم نمایش فیلم ها از سوی سازمان های دیگر تاکید کرد: زمانی که شورای عالی تهیه کنندگان و یا کانون کارگردانان به مواردی اعتراض می کنند یعنی خانه سینما اعتراض کرده است. خانه سینما جدا از صنوف خود نیست و ما پشتیبان هر حرکت درست صنف ها در دفاع از حقوقشان هستیم.
وی همچنین در مورد اعتراض برخی از هنرمندان به مسائل مختلف عنوان کرد: انتقاد و اعتراض اسلوب و قواعدی دارد با صدای بلند حرف زدن در خیابان صرفا یک ابراز نظر است که الزاماً پاسخگویی را به دنبال نخواهد داشت ما از انتقاداتی که هدف سازندگی دارند و با قواعد و اسلوب منطقی مطرح می شوند به شدت استقبال و به آنها توجه می کنیم اما در مورد اظهار نظرهایی که در فضاهای غیر رسمی و بدون اینکه مستقیماً به ما منعکس شود خیلی موظف به پاسخگویی نیستیم چرا که احساس می کنیم فضای مجازی این امکان را به هر کسی و هر نظری اعم از درست یا نادرست بودن آن می دهد که ابراز نظر کند. مدیرعامل خانه سینما در پاسخ به اینکه به دلیل رابطه اش با سازمان سینمایی
در قبال برخی رفتارها سکوت می کند، گفت: من به قاعده بلند حرف زدن اعتقاد
ندارم و فرهنگ و سینما تعامل های دو طرفه هستند.
آیا شما معتقد هستید که باید با سازمان سینمایی روابط خوبی نداشته باشیم؟ فکر می کنم سینمای ایران برای پیشرف باید همه تلاش خود را انجام دهد تا بخش خصوصی در سینمای ایران در تمام وجوه پیشرفت کند و برای این امر همه قوانین باید تغییر کند و تصدی گری دولت کم شود و راه حل تعامل از تقابل بهتر است.
شاهسواری درباره حضورش در کمیسیون فرهنگی مجلس گفت: من در مقام مدیرعاملی خانه سینما این دومین جلسه ای بود که به کمیسیون فرهنگی می رفتم. ما در بخشی از موضوعات مانند مالکیت معنوی و ... نیازمند تغییر و انشای قوانین هستیم و برای این منظور باید با کمیسیون فرهنگی مجلس گفتگو داشته باشیم. در جلسه درباره اینکه کمیته مشترکی بین سینما و کمیسیون ایجاد شود صحبت کردیم و امیدوارم شکل و شمایل درست پیدا کند.
ما نیازمند همراهی دولت هستیم، این کار مشترک صنف، دولت و قوه مقننه است. یکی از بزرگترین ماموریت ها بردن لایحه نظام صنفی به مجلس است و از این جهت دچار مشکل هستیم، ما این کار را شروع و با سازمان سینمایی گفتگو کرده ایم.
شاهسواری درباره حمایت از جوانان نیز گفت: انجمن سینمای جوانان در این زمینه کار می کند و ما در تفاهمنامه خودمان با مدرسه ملی بندی برای کمک به جوانان آورده ایم.
بازتاب خبری این رویداد را به شرح زیر در رسانه ها ملاحظه فرمایید:
خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)
خبرگزاری کار ایران (ایلنا) بخش اول
خبرگزاری کار ایران (ایلنا) بخش دوم
خبرگزاری مهر بخش اول
خبرگزاری مهر بخش دوم
خبرگزاری فارس
خبرگزاری تسنیم بخش اول
خبرگزاری تسنیم بخش دوم
باشگاه خبرنگاران جوان
سینماپرس بخش اول
سینماپرس بخش دوم
خبرگزاری دانشگاه آزاد اسلامی (آنا) بخش اول
خبرگزاری دانشگاه آزاد اسلامی (آنا) بخش دوم
گزارش تصویری
خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)
خبرگزاری مهر
خبرگزاری تسنیم
سینماپرس
سینما سینما