English
به خانه سینما خوش آمدید. / ثبت نام کنید / ورود
 

اخبار

گزارش جلسه هیئت مدیره با تعدادی از مشاوران و همکاران در مورد موضوع برنامه کاندیدای وزارت ارشاد دولت سیزدهم

گزارش جلسه هیئت مدیره با تعدادی از مشاوران و همکاران در مورد موضوع برنامه کاندیدای وزارت ارشاد دولت سیزدهم

سلام
همانطور که مطلع هستید بدنبال انتشار برنامه جناب آقای محمد مهدی اسماعیلی برای وزارت ارشاد دولت جدید موج بزرگی از تنش و نگرانی بخصوص در میان فعالان و اصحاب فرهنگ و هنر بوجود آمد که خانه سینما نیز از این قضیه مستثنی نبود . خانه سینما از اولین دقایق انتشار متن برنامهِ آقای اسماعیلی متأثر از محتویات آن بدنبال ایفای مسئولیت ذاتی و دفاع از حیثیت شغلی و فردی زیر مجموعه خود به شکل اخص و دفاع از حقوق انسانی هنرمندان بطور عام بود ، از یک سو هیئت مدیره خانه با توجه به مسئله پیش آمده و لزوم برخوردی حساب شده با موضوع برای برگزاری جلسات فوریِ مشورتی با فعالین صنفی و مشاوران با تجربه خود برنامه ریزی میکرد از طرف دیگر در همان روز (دوشنبه ٢٥ مرداد) آقای شاهسواری مدیرعامل خانه در تعامل با دیگر مدیران عامل خانه تئاتر و خانه موسیقی با هدف گفتگوی صریح و بدون واسطه با آقای اسماعیلی در نشستی بسیار جدی با ایشان شرکت کردند که منجر به مصاحبه آقای اسماعیلی در روز ٢٦ مرداد گردید که در آن مصاحبه ایشان تلاش کرده بودند با هدف رفع نگرانی اصحاب فرهنگ و هنر بعضی از سؤتفاهمات  بوجود آمده را برطرف کنند . این اتفاق با اینکه مسئله را بطور کامل حل نمیکرد اما نقطه امیدی بود بر اینکه هنوز امکان گفتگو و درک متقابل وجود دارد و می توان به آینده امیدوار بود.
با بهتی که فوت سرکار خانم طائرپور بوجود آورد و همچنین نتیجه ای که از جلسه مدیران عامل خانه ها با جناب اسماعیلی حاصل شده بود و نیز مصادف شدن این ایام با تاسوعا و عاشورای حسینی برنامه هیئت مدیره برای برگزاری جلسه فوری با معتمدین صنفی لاجرم دچار کمی تأخیر شد و نهایتاً در روز شنبه ٣٠ مرداد این جلسه با حضور تمام اعضا هیئت مدیره ، مدیرعامل ، بازرس و ده نفر از فعالین معتمد صنفی که امکان حضور داشتند برگزار گردید . لازم به توضیح است چنانچه رعایت پروتکلهای بهداشتی امکانپذیر بود هیئت مدیره ترجیح میداد از رؤسای صنوف هم برای شرکت در این جلسه دعوت کند کمااینکه بعضی از دوستان مدعوو از رؤسای صنف متبوعه خود بودند.
جلسه توسط آقای محمد علی نجفی رئیس هیئت مدیره با اعلام میزان اهمیت موضوع و لزوم در پیش گرفتن رفتاری متناسب با آن شروع شد و در ادامه آقای شاهسواری گزارشی از جلسه ایشان و دیگر مدیران عامل خانه ها با آقای اسماعیلی ارائه دادند. به باور ایشان جناب اسماعیلی شخصیتی منطقی و با حسن نیت ولی بی تجربه در امور اجرایی حوزه فرهنگ و هنر است که متأسفانه برای ارائه برنامه وزارت فرهنگ و ارشاد ، به گزارشهای مبهم ، غیر اصولی و غرض ورزانه و همچنین مشاورینی ناآگاه و شاید مغرض اعتماد کرده که با توضیحات مدیران خانه ها تا حدودی با واقعیات موجود آشنا شده و مطابق با قراری که در جلسه مذکور گذاشته شد با مصاحبه خود تلاش کرده اند سوء تفاهم های بوجود آمده را برطرف کنند . به گفته آقای شاهسواری اکنون درهای گفتگو با ایشان باز است و فرصت خوبی برای دو طرف فراهم شده تا با تبادل نظر امور سختِ جاری را مدیریت کنیم و موانع پیش رو را به نفع فرهنگ و هنر و اصحاب آن از سرِ راه برداریم.
و ادامه دادند : همه میدانیم با تحولاتی که در زمینه تکنولوژی رسانه ها و نمایش بوجود آمده و با شرایطی که بعد از شروع پاندمی کرونا برای صنعت سینمای جهان و ایران حادث شده چاره ایی نداریم جز اینکه به سامانه های نمایش خانگی که بازار بسیار بزرگ و گسترده ای پیش روی خود دارد خوشامد بگوییم و این موجود مبارک را به عنوان بخشی از بدنه صنعت فیلمسازی یا سینمای ایران بپذیریم . در واقع از این پس آینده سینما (صنعت فیلمسازی ) بدون حضور این سامانه ها قابل تصور نخواهد بود ، علاوه بر این با گسترش ابعاد سینما به کلِ صنعتِ تصویرِ متحرک در گونه های مختلف فیلمسازیِ حرفه ای برای دوری از پراکندگیِ صنفی و مدیریت درست و مؤثرِ تمامی شاغلین حوزه فیلمسازیِ حرفه ای باید به سمت سراسری و کشوری شدن اصناف خانه سینما حرکت کنیم و با این کار به واقع مفهوم جامعه اصناف سینمای ایران را تحقق عینی ببخشیم.
پس از گزارش و صحبتهای مدیرعامل ، دوستان حاضر یک به یک در مورد موضوع  دستور جلسه اظهار نظر کردند که به ترتیبِ کثرتِ اشتراک نظر دوستان نتایج حاصله تقدیم می گردد.
    ⁃    با توجه به فضای احساسی و ناآرامی که بوجود آمده خانه سینما در حال حاضر از صدور هر بیانیه ای خودداری خواهد کرد.
    ⁃    خانه سینما فارغ از هر گونه داوری یا جانبداری ، حق اظهار نظر مستدل ، منطقی و محترمانه را برای تمامی شخصیتهای حقیقی و حقوقی اطراف موضوع محترم می شمارد.
    ⁃    خانه سینما خود را مکلف به تلاشی میداند که بیش از هر چیز  مصالح کشور و در مراحل بعد مصالح فرهنگ و هنر و هنرمندان ایرانی و مصالح سینما و سینماگران ایران را مد نظر قرار دهد. و در اجرای این مسئولیت برای تضمین آزادی متعلق به هنرمندان که رییس محترم جمهور نیز در سخنان روز ۳۰ مرداد ۱۴۰۰ به آن اشاره نمود از هیچ کوششی فروگذار نخواهد کرد.
    ⁃    خانه سینما امیدوار است همانگونه که جناب اسماعیلی در مصاحبه های اخیر خود اظهار نموده اند مسئله بوجود آمده فراتر از سوءتفاهم نباشد و طبق متن مصاحبه و گفتگو در جلسه با مدیران خانه ها برنامه اصلی ایشان هماهنگ با دیگر اجزاء دولت سیزدهم بر مبنای سیاستِ برقراری آرامش ، صداقت و همکاری واقعی پایه ریزی شده باشد.
    ⁃    خانه سینما باید همراه با دیگر جوامع هنری و فرهنگی و رسانه ای ، فرصت گفتگوی بوجود آمده را غنیمت شمرده لوایح مسکوت مانده تأسیس نظام صنفی هنر به عنوان قانونِ مادر برای تشکیل اصناف فرهنگی و هنری را پیگیری کند تا با استفاده از این قانون و شناسایی هویت شغلی هنرمندان بتوان امنیت شغلی و دیگر امور صنفی و معیشتی هنرمندان را تضمین و تمشیت نمود . مخصوصاً در شرایط فعلی که به نظر میرسد تعمدِ سوئی در اختصاص ندادن سهمیه واکسن کرونا به سینماگران از جانب دکتر رئیسی عضو سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا وجود دارد شاید این باب گفتگو به حل مسئله واکسیناسیون هنرمندان کمک کند.
در این جلسه به بحثهای کوچک دیگری هم پرداخته شد که بدلیل اطاله کلام از ذکر آنها خودداری میکنیم .
با تشکر از دوستان و همکارانی که در جلسه با هیئت مدیره خانه شرکت کردند.

هیئت مدیره خانه سینما

 

 

۳۱ مرداد ۱۴۰۰ ۱۴:۲۷

نظرات بینندگان

میانگین امتیاز کاربران: 0.0  (0 رای)

امتیاز:
نام فرستنده: *
پست الکترونیک:
نظر: *
 
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500