اساسنامه انجمن صنفی کارفرمایی تهیهکنندگان سینمای مستند استان تهران
به نام خدا
«اساسنامه انجمن صنفی کارفرمایی تهیهکنندگان سینمای مستند استان تهران»
فصل یکم: کلیات:
ماده 1 - نام، تعریف، حوزة فعالیت، مدت فعالیت و اقامتگاه قانونی انجمن:
1-1. نام: انجمن صنفی کارفرمایی تهیهکنندگان سینمای مستند استان تهران که در این اساسنامه به اختصار «انجمن» نامیده میشود.
1-2. تعریف: «انجمن» تشکل صنفی کارفرمایی است که تهیهکنندگان فیلمها و برنامههای مستند (تلویزیونی، سینمایی و سایر رسانهها) را در برمیگیرد.
1-3. حوزة فعالیت: حوزة فعالیت انجمن، حوزة جغرافیایی استان تهران است.
1-4. مدت فعالیت: از تاریخ تشکیل انجمن به مدت نامحدود است.
1-5. اقامتگاه قانونی و محل استقرار دفتر مرکزی انجمن: ایران – تهران، خیابان انقلاب اسلامی، خیابان وصال شیرازی، نبش کوچه شفیعی، پلاک 28، خانه سینما شماره 2، تلفن: 66479873، فکس:66402297
تبصره: هیأت مدیره انجمن میتواند هر زمان که ایجاب کند، اقامتگاه رسمی انجمن را در محدوده حوزه فعالیت خود تغییر داده و مراتب را همزمان به اعضا و به طور کتبی به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اطلاع دهد.
ماده 2 – هدف:
در اجرای ماده 131 قانون کار جمهوری اسلامی ایران و آئیننامه انجمنهای صنفی و کانون مرتبط و به منظور حفظ حقوق و منافع قانونی و بهبود وضع اقتصادی و اجتماعی اعضاء که خود متضمن حفظ منافع جامعه سینمایی نیز باشد، این انجمن تشکیل میشود.
ماده 3 – وظایف انجمن:
3-1-گسترش و ترویج هنر- صنعت سینمای مستند.
3-2- ایفای نقش فعال در تدوین سیاستهای فرهنگی و اقتصادی سینمای مستند.
3-3- اعتلا و ارتقاء سطح کیفی و کمی سینمای مستند.
3-4- حفظ و حراست از حقوق مادی و معنوی تهیه کننده سینمای مستند.
3-5- تقویت حرفه تهیهکنندگان مستند و فعال کردن هرچه بیشتر اعضا با گسترش زمینه کار و آموزشهای ذیربط.
3-6- تلاش برای امنیت شغلی و حرفهای اعضا.
3-7- تلاش برای برخورداری اعضا از امکانات رفاهی مناسب مانند خدمات تامین اجتماعی، خدمات درمانی و نظایر آن.
3-8- برگزاری رویدادهای مرتبط با سینمای مستند از جمله (جشنوارههای ملی و بین المللی و بازار فیلم و کارگاههای تخصصی و نمایشی و هفتههای فیلم در داخل و خارج از کشور)
3-9- ایجاد زمینههای مناسب برای شناساندن هویت فرهنگی و ملی خود به مخاطبان داخلی و خارجی.
3-10- تبیین و تحکیم جایگاه سینمای مستند نزد نهادهای سیاستگذار ذیربط، شبکههای تلویزیونی، سازمانها، نهادها و موسسههای فرهنگی، آموزشی و تحقیقاتی دولتی و خصوصی.
3-11- جلب همکاری و حمایتهای معنوی، مالی و تدارکاتی سازمانها، نهادها و موسسههای مختلف برای تقویت گسترش سینمای مستند.
3-12- تلاش در زمینههای معرفی سینمای مستند ایران به مراکز فرهنگی و آموزشی و شبکههای تلویزیونی و ماهوارهای جهان و حضور موثر در عرصههای بینالمللی.
3-13- پشتیبانی و حمایت از فروش، عرضه و توزیع آثار مستند سینمای ایران و ایجاد شرایط مناسب برای تولیدهای مشترک.
3-14- ایجاد امنیت شغلی، حراست از حرفه تهیهکنندگی آثار مستند، حمایت از حقوق صنفی و به وجود آوردن تسهیلات تأمین اجتماعی و سایر موارد برای اعضا، با بهرهگیری از امکانات قانونی، حقوقی و مشاوره یی.
3-15- ایجاد ارتباط و همکاری با سازمانها و شخصیتهای فرهنگی و هنری و دیگر صنفها و مراکز سینمایی برای پیشبرد سینمای مستند.
3-16- تاسیس مرکز اطلاعات حرفهای و تخصصی، آرشیو نوار، فیلم، عکس و منابع خبری و اطلاعاتی در زمینه سینمای مستند ایران و جهان.
3-17- تلاش در راستای تدوین استانداردهای حرفهای و پیشنهاد و تصویب آئین نامهها و قوانین لازم برای حمایت از این صنف و حمایت از حقوق مولفان سینمای مستند.
3-18- تشکیل و تأسیس هر نوع شرکت تعاونی برای تهیه و تامین نیازهای مشترک اعضا در چهارچوب قوانین موجود با کسب مجوز از مراجع ذیصلاح.
3-19- تشکیل شورای داوری انجمن جهت حل مشکلات حقوقی و اختلافهای احتمالی اعضا با خود یا دیگران. و ارجاع دعاوی مطروحه به مراجع داوری خانه سینما حسب مورد و نیاز.
3-20- انجام امور انتشاراتی و تبلیغاتی در چهارچوب قوانین جهت انعکاس نظرها و دیدگاههای انجمن و افزایش آگاهیهای حرفهای و تخصصی اعضا.
3-21- ایجاد تعاونیهای مصرف، مسکن، صندوق های حمایتی و نظایر آن.
3-22- کوشش در جهت استیفای حقوق و خواستهای قانونی اعضا از طریق ایجاد زمینههای مساعد به منظور نیل به اهداف انجمن.
3-23- جمع آوری اطلاعات، بررسی و تحقیق درباره مشکلات، شناخت نیازها و اولویتهای انجمن .
3-24- همکاری در جهت تأسیس، تقویت و گسترش شرکتهای تعاونی مرتبط با انجمن به منظور برخورداری اعضا از تسهیلات بیشتر.
3-25- حمایت و دفاع از حقوق و منافع صنفی و حرفهای اعضا از طریق ارایه پیشنهاد و جلب پشتیبانی مراجع و سازمانهای دولتی و عمومی.
3-26- خرید، فروش و تملک اموال منقول و غیرمنقول به نام و به حساب انجمن مشروط بر آن که به قصد تجارت و جلب نفع نباشد.
3-27- شرکت در مذاکرات حرفه ای با سایر سازمانهای مرتبط مشمول قانون و انعقاد پیمانهای دسته جمعی با سازمانهای کارگری و کارفرمایی .
3-28- پیوستن به انجمنهای صنفی مرتبط جهت تشکیل کانون و یا همکاری با موسسات فرهنگی مرتبط.
3-29- همکاری با سایر انجمنهای صنفی مرتبط و انجام سایر وظایف و اختیاراتی که به موجب مقررات قانونی بر عهدة انجمن قرار داده شده یا خواهد شد.
3-30- انجام تحقیقات لازم و ارائه نظر مشورتی حقوقی در خصوص تهیه لوایح و طرحهای مربوط به قوانین کار و تامین اجتماعی و مسائل رفاهی و حقوقی قانونی کارفرمایان به مراجع ذیربط.
فصل دوم:
شرایط عضویت، تعلیق عضویت، لغو عضویت:
ماده 4 - شرایط عضویت:
4-1. تابعیت ایران.
4-2. حداقل سن23 سال تمام.
4-3. متدین به یکی از ادیان رسمی کشور.
4-4. حداقل مدرک تحصیلی دیپلم
4-5. شاغل در حرفه تهیهکنندگان سینمای مستند در حوزه فعالیت انجمن.
تبصره: تهیهکنندهی فیلم یا اثر مستند سینمایی، شخصی حقیقی یا حقوقی است که با اعمال مدیریت مالی و اجرایی کیفی و کمی، با اتکاء به تخصص، تجربه و اعتبار، بتواند از طریق سرمایهگذاری یا تامین سرمایه به تولید و عرضهی رسانهای فیلم و یا هر اثر مستند سینمایی دیگر بپردازد و در قبال عوامل تولید مسئول باشد.
4-6. نداشتن محکومیت کیفری موثر در محرومیت از حقوق اجتماعی.
4-7. قبول و تعهد اجرای مقررات این اساسنامه و تصمیمات و مصوبات قانونی ارکان انجمن.
4-8. پرداخت هزینه ثبت نام و حق عضویت سالانه.
4-9. تایید صلاحیت حرفهای متقاضی بر مبنای مفاد اساسنامه، مجموعه مقررات، روشها و آییننامه عضوگیری انجمن به تشخیص هیأت مدیره میباشد.
تبصره 1: چنانچه متقاضی عضویت به دلیل فقدان شرایط، تقاضایش از سوی هیأت مدیره پذیرفته نشود میتواند شکایت خود را توسط بازرس در اولین جلسه مجمع عمومی انجمن مطرح کند. تصمیمات مجمع در این زمینه قطعی است.
تبصره 2: در صورتی که عضو انجمن یکی از شرایط عضویت انجمن را از دست دهد یا به جا نیاورد؛ تعلیق و یا لغو عضویت میشود، لیکن ملزم به انجام تعهدات قبلی خود است.
تبصره 3: عضویت در انجمن اختیاری است و هیچکس را نمیتوان به اجبار به عضویت در انجمن وادار کرد.
ماده 5 - علل تعلیق عضویت:
5-1. عدم پرداخت به موقع حق عضویت.
5-2. عدم رعایت مفاد این اساسنامه و تصمیمات قانونی انجمن.
5-3. از دست دادن شرایط عضویت مندرج در ماده 4 این اساسنامه.
5-4. تغییر حرفه یا عدم اشتغال در حرفه مربوط بیش از 60 ماه.
5-5. حکم صادره مرتبط و قطعی از مراجع قضایی کشور و مراجع حل اختلاف قانون کار.
تبصره1: مرجع تشخیص بندهای 1 تا 4 هیأت مدیره است.
تبصره2: تعلیق عضویت باید همراه با توضیح علت تعلیق به صورت کتبی توسط هیأت مدیره به عضو اعلام شود.
تبصره3: «عضو تعلیقی» تا رفع تعلیق توسط مجمع عمومی، در مجامع عمومی حق رای نخواهد داشت، عضو تعلیقی میتواند شکایت خود را توسط بازرس در اولین جلسه مجمع عمومی مطرح کند، تصمیم مجمع عمومی قطعی است.
تبصره 4: چنانچه عضوی حداکثر 3 ماه پس از آغاز سال مالی انجمن از پرداخت حق عضویت خودداری کند، دبیر موظف به اخطار کتبی به عضو است. عضو اگر حداکثر ظرف سه ماه از تاریخ ابلاغ اخطار برای پرداخت آن اقدام نکند با تصویب هیأت مدیره عضویت او در انجمن به تعلیق در میآید.
ماده6: نحوه لغو عضویت:
6-1. چنانچه عضو تعلیقی تا یک سال از تاریخ اعلام رسمی و کتبی هیأت مدیره مبنی بر تعلیق عضویت، اقدامی برای رفع تعلیق نکند، هیأت مدیره موظف به طرح درخواست لغو عضویت در مجمع عمومی است.
6-2. لغو عضویت به درخواست هیأت مدیره باید به تصویب مجمع عمومی برسد.
تبصره: لغو عضویت باید توسط هیأت مدیره به عضو لغو عضویت شده، بازرس و نهادهایی که با انجمن و اعضای آن ارتباط تعهدآور دارند به صورت کتبی اعلام شود.
فصل سوم
منابع مالی انجمن:
ماده 7- منابع مالی انجمن:
7-1. هزینه ثبت نام برای عضویت، که تنها یک بار دریافت میشود.
7-2. حق عضویت سالانه.
7-3. کمکهای داوطلبانه اعضای انجمن.
7-4. کمکهای مالی از سایر اشخاص حقیقی که عضو انجمن نیستند و همینطور اشخاص حقوقی با اطلاع وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی.
7-5. درآمدهای ناشی از فعالیتهای فرهنگی از قبیل نمایش فیلم، برگزاری رویدادهای فرهنگی، کارگاه آموزشی و غیره
ماده 8: عضو باید باتوجه به ماده 7 همه ساله حق عضویت خود را به خزانهدار انجمن پرداخت و یا به حساب بانکی انجمن واریز و رسید بانکی را به خزانهدار تسلیم کند.
تبصره 1: مبالغی که به عنوان هزینه ثبت نام و حق عضویت دریافت میشود، پس دادنی نیست.
تبصره 2: دریافت حق عضویت باید با قبض چاپی شمارهدار و به امضا رییس هیأت مدیره و خزانهدار باشد.
تبصره 3: هیأت مدیره نمیتواند منابع مالی انجمن را خارج از حدود مقررات این اساسنامه مصرف کند.
فصل چهارم
ارکان انجمن:
ماده 9: ارکان انجمن عبارتند از:
1- مجمع عمومی 2- هیأت مدیره 3- بازرس
ماده 10: مجامع عمومی:
10-1. مجمع عمومی عالیترین رکن انجمن است و از اجتماع اعضای حقیقی با هماهنگی و نظارت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به دو صورت «عادی» و «فوقالعاده» تشکیل میشود.
10-2. برای تشکیل مجامع عمومی عادی و فوقالعاده، هیأت مدیره موظف است، آگهی دعوت از اعضاء را با قید روز، ساعت، مکان تشکیل و دستور جلسه مجمع عمومی در یکی از روزنامههای کثیرالانتشار منتشر کند. از تاریخ دعوت اعضا تا تشکیل مجمع عمومی، باید حداقل 20 روز کاری فاصله باشد و حداکثر این فاصله نباید از 45 روز کاری بیشتر باشد.
تبصره1: دعوتکنندگان مجامع عمومی عادی یا فوقالعاده، مکلفند آگهی فراخوان تشکیل مجمع عمومی را حداقل 20 روز پیش از تشکیل مجمع به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تسلیم کنند.
10-3. دعوت مجامع عمومی با تصویب هیأت مدیره است. در صورت استنکاف هیأت مدیره، بازرس میتواند مجمع عمومی را برگزار کند. در صورت خودداری بازرس، حداقل یک چهارم اعضا میتوانند مجمع عمومی را دعوت کنند.
10-4. رای گیری در جلسات مجامع عمومی علنی است. در مورد انتخاب هیات مدیره و بازرس و سایر مواردی که مجمع تصویب کند، به طور کتبی و مخفی رای گیری خواهد شد.
تبصره 2: هر یک از اعضای مجمع عمومی میتواند وکالت یک عضو غایب را در مجمع عمومی بر عهده گیرد، وکالت باید به تائید بازرس یا ناظران انتخابات برسد.
10-5. پس از به حد نصاب رسیدن تعداد اعضای حاضر و اعلام رسمیت جلسة مجمع عمومی توسط رییس یا یکی از اعضای هیأت مدیره، بلافاصله هیأت رییسه مجمع، مرکب از دست کم یک رییس، یک نایب رییس و یک منشی از بین اعضای حاضر با رأی اکثریت اعضاء انتخاب و ادارة جلسه را بر عهده خواهند گرفت. چنانچه انتخابات هیأت مدیره و بازرسان یا یکی از آنها در دستور کار مجمع عمومی باشد؛ دو نفر دیگر نیز به عنوان ناظر از بین اعضای حاضر در جلسه با رای اکثریت اعضا انتخاب میشوند.
تبصره 1: اعضا هیأت رئیسه مجمع و ناظران بر انتخابات نباید نامزد عضویت در هیأت مدیره و بازرس باشند (مگر در صورت نظر مثبت سه چهارم حاضران در مجمع عمومی و یا زمانی که مجمع عمومی کمتر از 20 نفر باشد).
تبصره 2: در صورتی که هیأت رئیسه و هیأت نظارت درستی اعتراض را بپذیرد، هیأت مدیره یا بازرس موظف به برگزاری مجمع عمومی برای تجدید انتخابات هستند.
تبصره 3: برگذارکنندگان مجامع عمومی عادی یا فوقالعاده موظفند فهرست اسامی و مشخصات اعضای انجمن را تهیه و پیش از آغاز مجمع عمومی، آن را به امضای اعضای حاضر برسانند.
تبصره4: هیأت رییسه و ناظران بر انتخابات، مکلفند در پایان رای گیری و پس از شمارش و قرائت آرا به ترتیب اسامی حائزان اکثریت آرا، اعضای اصلی و علیالبدل هیأت مدیره و نیز بازرس اصلی و علیالبدل را اعلام و مراتب را صورتجلسه کنند.
تبصره5: صورتجلسه مجمع عمومی توسط منشی جلسه تنظیم شده و پس از خواندن برای اعضای مجمع به امضای هیئت رئیسه آن مجمع میرسد. یک نسخه از صورتجلسه باید در دفتر انجمن نگهداری شود.
تبصره 6: هرگاه در مجمع عمومی، شور و اخذ تصمیم در مورد موضوعات مطروح در دستور جلسه خاتمه نیابد، هیأت رییسه مجمع با تصویب اکثریت اعضا میتواند اعلام تنفس کرده، تاریخ جلسه بعدی را که حداکثر از سه هفته بیشتر نباشد؛ معین کند. ادامه جلسه به نحو مذکور، نیاز به دعوت و انتشار آگهی مجدد نخواهد داشت و نصاب لازم برای تشکیل جلسه همان نصاب قبلی است که در صورت عدم تشکیل، در مرتبه بعدی مجمع عمومی طبق روال مندرج در این اساسنامه برگزار میشود.
10-6. چنانچه اعضای شرکت کننده در انتخابات ظرف یک هفته از تاریخ تشکیل مجمع عمومی کتباً و با ذکر دلایل به چگونگی انجام انتخابات اعتراض کنند، هیأت رئیسه و هیأت نظارت بر انتخابات مکلفاند حداکثر تا یک هفته از تاریخ رویت اعتراض به آن رسیدگی و نتیجه را به اطلاع معترضین برسانند.
10-7. مجمع عمومی عادی هر سال یک بار با حضور دست کم نصف به علاوه یک اعضا رسمیت مییابد. چنانچه مجمع عمومی بار یکم به حد نصاب لازم نرسد؛ برای بار دوم به همان ترتیب دعوت و با حضور حداقل یک سوم اعضا رسمیت مییابد، مشروط به آن که در دعوت دوم نتیجه دعوت یکم قید شده باشد.
تبصره 1: مجمع عمومی عادی در مواقع ضروری بنا به تشخیص و دعوت هیأت مدیره یا بازرس یا یک سوم اعضا به طور فوقالعاده تشکیل میشود. این مجمع نیز دارای همان وظایف و اختیارات مجمع عمومی عادی است و ترتیب دعوت و تجدید دعوت و نصاب آن همانند برگزاری مجمع عمومی عادی است.
تبصره 2: تصمیمات مجامع عمومی «عادی» و «عادی به طور فوقالعاده» در کلیه مراحل، با اکثریت نصف به علاوه یک آراء حاضران در مجمع معتبر است، مگر برای انتخاب هیأت مدیره و بازرس که با اکثریت نسبی آرای حاضران اعتبار دارد.
ماده 11: وظایف و اختیارات مجمع عمومی عادی:
11-1. انتخاب اعضای اصلی و علیالبدل هیأت مدیره و بازرس و همچنین عزل دسته جمعی اعضای اصلی و علیالبدل هیأت مدیره و بازرس و انتخاب اعضای جدید از بین نامزدهای واجد شرایط.
11-2. شنیدن گزارش عملکرد هیأت مدیره و بازرس و رسیدگی و اتخاذ تصمیم مقتضی درباره آن.
11-3. تصمیم گیری نسبت به برنامه پیشنهادی سال جاری و آتی انجمن.
11-4. شنیدن، رسیدگی و تصمیمگیری برای تصویب گزارش مالی خزانه دار و بودجه آتی انجمن.
تبصره1: بدون قرائت گزارش بازرس در مجمع عمومی نسبت به ترازنامه مالی انجمن اخذ تصمیم معتبر نخواهد بود.
11-5. دادن رهنمود و تصویب سیاستهای کلی و تعیین خط مشی و برنامه های آتی انجمن.
11-6. تصویب پیشنهاد نحوه اطلاع رسانی به اعضا در خصوص دعوت به مجمع عمومی و سایر موارد.
11-7. بررسی، تصویب یا رد تقاضای متقاضیان عضویت در انجمن که صلاحیت آنان از سوی هیأت مدیره تأیید نشده است.
11-8. تصمیم گیری نهایی نسبت به اعتراض کسانی که طبق مقررات انضباطی، تعلیق عضویت شدهاند، یا عضویت آنان توسط هیئت مدیره پذیرفته نشده است.
11-9. تصویب تفویض اختیار به هیأت مدیره در مورد انعقاد پیمانهای دسته جمعی در جهت استیفای حقوق و خواستهای قانونی اعضا و غیره.
11-10. تصویب تشکیل کارگروههای مورد نیاز و تأسیس تعاونیها.
11-11. تصمیم گیری در خصوص پیوستن به انجمنهای صنفی دیگر، به منظور تشکیل کانون و یا عضویت در کانونهای صنفی مرتبط و یا خارج شدن از آن.
11-12. تصویب میزان هزینه حق ثبت نام و حق عضویت سالانه و یا تفویض اختیار به هیأت مدیره در این مورد که در جلسه مجمع موسس 24/8/95 با رای اکثریت اعضای حاضر در جلسه به هیأت مدیره تفویض شد.
11-13. تصمیم گیری درخصوص انجام یا عدم انجام هر آنچه که برای تحقق اهداف انجمن تشخیص داده شود.
11-14. مجمع عمومی عادی میتواند نسبت به کلیه امور انجمن به جز آنچه که در صلاحیت مجمع عمومی فوقالعاده است تصمیم بگیرد.
ماده 12: مجمع عمومی فوقالعاده:
12-1. هرگونه تغییر در مفاد اساسنامه یا انحلال انجمن فقط در صلاحیت مجمع عمومی فوقالعاده است.
12-2. مجمع عمومی فوقالعاده با حضور دست کم سه چهارم اعضا تشکیل میشود. چنانچه بار اول این نصاب حاصل نشود برای بار دوم با اکثریت مطلق (نصف به اضافه یک) رسمیت مییابد، به شرط آن که در دعوت دوم نتیجه دعوت یکم قید شده باشد و در هر حال تصمیمات آن با اکثریت سه چهارم آرای اعضای حاضر در مجمع معتبر است.
تبصره 1: موارد تغییر اساسنامه باید در آگهی دعوت به مجمع عمومی فوقالعاده درج شود.
تبصره2: انحلال انجمن نیاز به رای چهار پنجم اعضای حاضر در مجمع دارد.
تبصره3: در صورت انحلال انجمن مجمع عمومی باید هیات تصفیه را تعیین کند.
ماده 13: هیأت مدیره:
13-1. هیأت مدیره دارای 5 نفر عضو اصلی و 2 نفر عضو علیالبدل بوده که از بین نامزدهای واجد شرایط حاضر در مجمع عمومی با رأی کتبی و مخفی اعضای حاضر در جلسه مجمع عمومی عادی، برای مدت 2 سال انتخاب میشوند و تجدید انتخاب آنان برای دورههای بعدی در صورت حفظ شرایط لازم مانعی ندارد.
13-2. هیأت مدیره مکلف است، پس از قطعیت انتخابات، ظرف یک هفته اولین جلسه خود را تشکیل دهد و از بین خود، یک رییس، یک نایب رییس و یک خزانهدار و همچنین از بین اعضای هیأت مدیره یا اعضای انجمن - به جز بازرس- یک نفر را به عنوان دبیر انتخاب کند.
13-3. هیات مدیره باید صاحبان امضای مجاز اسناد و مدارک مالی و اوراق تعهدآور را طی صورتجلسهای به اطلاع اعضا برساند و نسخهای از صورتجلسه یاد شده را به منظور انجام تشریفات قانونی به وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی تسلیم کند.
13-4. جلسات عادی هیأت مدیره هر15روز یک بار تشکیل و با حضور اکثریت اعضا (حداقل3 نفر) رسمیت مییابد و تصمیمات آن با آرا اکثریت اعضای هیات مدیره معتبر خواهد بود. همچنین جلسات هیأت مدیره برحسب ضرورت، بنا به دعوت رییس یا نایب رییس یا یکسوم اعضای هیأت مدیره به طور فوقالعاده تشکیل میشود.
تبصره 1: خدمات هیأت مدیره افتخاری است، مگر این که مجمع عمومی در این مورد ترتیب دیگری اتخاذ و به تصویب برساند. میزان حق الزحمه هیأت مدیره باید به تصویب مجمع عمومی برسد.
تبصره 2: غیبت اعضای هیات مدیره در پنج جلسه متوالی، در صورتی که فاصله پنج جلسه کمتر از سه ماه نباشد یا هفت جلسه متناوب در طول یک سال به عنوان استعفای از مقام هیأت مدیره تلقی می شود و در این صورت عضو یا اعضای علی البدل به ترتیب تقدم آرا جانشین عضو مستعفی خواهند شد.
تبصره 3: اعضاء علیالبدل هیئت مدیره میتوانند به اختیار و بدون حق رای در جلسات هیات مدیره شرکت نمایند
13-5. هیأت مدیره موظف است حداکثر ظرف یک ماه مصوبات مجمع عمومی را به اطلاع وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برساند، و نیز صاحبان امضای مجاز اسناد و مدارک مالی انجمن (خزانه دار، رییس یا دبیر) را به بانک معرفی کند.
13-6. رییس هیأت مدیره یا دبیر و خزانهدار، مشترکاً صاحبان امضای مجاز برای اسناد تعهدآور و مدارک مالی هستند و کلاً مسئولان اداری و مالی انجمن بوده و حفظ کلیه اموال، دارائیها، اسناد، اوراق بهادار و دفاتر مالی انجمن به عهده آنها است.
تبصره: کلیه مکاتبات اداری و اوراق عادی انجمن با امضاء رئیس هیات مدیره یا دبیر، ممهور به مهر انجمن و کلیه اسناد مالی، اوراق رسمی بهادار و قراردادهای تعهدآور که به تصویب هیات مدیره رسیده باشند با امضای مشترک رئیس هیات مدیره یا دبیر و خزانهدار و ممهور به مهر انجمن معتبر خواهد بود.
13-7. در صورت استعفا، فوت، از دست دادن شرایط عضویت، لغو عضویت یا غیبت (با توجه به مفاد تبصره 2 بند 4 ماده 13) اعضای هیات مدیره، اعضای علیالبدل با توجه به تقدم آرا جایگزین عضو یا اعضای مزبور خواهند شد. هیأت مدیره مکلف است نتیجه را ضمن تنظیم و امضای صورتجلسه به اطلاع وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برساند.
تبصره 1: برای ترمیم ترکیب اعضای هیأت مدیره - با توجه به مفاد بند 7 ماده 13 - انتخابات ترمیمی در اولین مجمع عمومی برگزار میشود .
تبصره 2: در صورتی که اکثریت اعضای اصلی انتخاب شده در مجمع عمومی به هر علتی از ترکیب هیأت مدیره بیرون روند (به عنوان مثال سه نفر در ترکیب پنج نفره یا چهار نفر در ترکیب هفت نفره) انتخابات هیأت مدیره باید تجدید شود.
13-8. هیأت مدیره موظف است دست کم سه ماه پیش از پایان دوره قانونی، به منظور تجدید انتخابات مقدمات برگذاری مجمع عمومی را فراهم کند.
تبصره: هیأت مدیره پس از پایان دوره قانونی، تا تعیین هیأت مدیره جدید، مسوول اداره امور جاری و حفظ کلیه دارائیها واموال و اسناد و مدارک انجمن خواهد بود.
ماده 14: وظایف و اختیارات هیأت مدیره:
14-1. اجرای دقیق مفاد اساسنامه و مصوباتی که مجمع عمومی به عهده هیأت مدیره گذاشته است.
14-2. تهیه دفاتر رسمی و قانونی انجمن (دفتر مجامع – دفتر مصوبات هیأت مدیره – دفاتر مالی - دفتر عضویت).
14-3. دعوت مجامع عمومی در موعد مقرر.
14-4. بررسی و تطبیق شرایط متقاضیان عضویت در انجمن.
14-5. بررسی بودجه و گزارش مالی خزانه دار و ارائه آن به مجمع عمومی.
14-6. تشکیل مرتب و به موقع جلسات هیأت مدیره به منظور رسیدگی به امور جاری انجمن.
14-7. تعیین محل رسمی دفتر انجمن.
14-8. انتخاب و معرفی نماینده به مراجع ذیصلاح برای موارد خاص و معین.
14-9. بررسی وضع مالی انجمن و اتخاذ تصمیم نسبت به هزینههای جاری و ضروری آن.
14-10. همکاری درجهت تاسیس و تقویت شرکتهای تعاونی و ایجاد امکانات رفاهی برای اعضا.
14-11. وکالت و نمایندگی انجمن در مراجع قانونی، حقوقی، قضائی، دستگاههای دولتی و عمومی در حدود مقررات این اساسنامه و استخدام وکیل برای طرح و اقامه هر گونه دعوی و شکایت علیه اشخاص حقیقی یا حقوقی و دفاع از هر گونه دعاوی و شکایات مطروحه علیه انجمن.
14-12. اتخاذ تصمیم در مورد انعقاد پیمانهای دسته جمعی با توجه به بند 9 ماده 11.
14-13. بررسی و تصویب آییننامههای داخلی.
14-14. تهیه گزارش عملکرد هیأت مدیره و ارایه آن به مجمع عمومی.
14-15. تعیین و اعزام نمایندگانی جهت شرکت در مراجع قانونی مرتبط.
14-16. تشکیل کارگروههای مختلف (در صورت لزوم) از قبیل کارگروه نمایش، کارگروه حل اختلاف، کارگروه عضویت، کارگروه تدارکات و پشتیبانی، کارگروه امور حقوقی، کارگروه رفاهی و سایر کارگروهها برای انجام فعالیتهای مربوط به اهداف انجمن با توجه به مفاد بند10ماده 11.
ماده 15: وظایف و اختیارات رییس هیأت مدیره :
15-1. مراقبت در حسن جریان امور انجمن و دعوت از اعضای هیأت مدیره برای تشکیل جلسات.
15-2. اداره جلسات هیأت مدیره و تنظیم صورتجلسهها با همکاری دبیر جلسه.
15-3. ابلاغ تصمیمات و مصوبات مجامع عمومی و هیأت مدیره به دبیر و سایر مسئولان انجمن، برای اجرا و پیگیری آن.
15-4. امضای کلیه قراردادها و احکام استخدامی کارشناسان، مشاوران، دبیر و سایر مسوولان انجمن که با تصویب هیأت مدیره استخدام یا به کار گرفته خواهند شد.
15-5. امضای کلیه چکها و اسناد و اوراق بهادار و تعهدآور به اتفاق خزانهدار و ممهور کردن آن به مهر انجمن. (با توجه به مفاد بند 6 ماده 13 و تبصره آن)
15-6. انجام سایر اموری که به موجب اساسنامه یا مصوبات مجامع عمومی و یا مصوبات هیات مدیره بر عهده رییس قرار میگیرد.
تبصره: قسمتی از وظایف رییس هیات مدیره که مربوط به امور اداری است به دبیر انجمن واگذار شدنی است.
ماده 16: به منظور اداره تشکیلات اجرایی و اجرای مصوبات هیأت مدیره «دبیرخانه انجمن» در مرکز اصلی انجمن دایر میشود:
16-1. مسئول مستقیم «دبیرخانه» دبیر انجمن است.
16-2. دبیرخانه بنا به پیشنهاد رییس هیأت مدیره یا دبیر و تصویب هیأت مدیره، میتواند دارای کارکنانی باشد.
ماده 17: وظایف و اختیارات دبیر:
17-1. حفظ و نگهداری کلیه اسناد و مدارک، صورت جلسات، سوابق اعضا و دفاتر انجمن.
17-2. انجام مکاتبات اداری و جاری انجمن.
17-3. تهیه دفاتر اندیکاتور و ثبت و صدور نامهها.
17-4. تهیه و تنظیم نشریات مربوط به انجمن در حدود مقررات قانونی.
17-5. ابلاغ اساسنامه و بخشنامهها و شیوهنامههای دولتی و سایر مقررات قانونی برای آگاهی و استفاده مسوولان و اعضای انجمن.
17-6. مهیا ساختن مکان تشکیل جلسات مجامع عمومی، هیأت مدیره و بازرس.
17-7. ابلاغ مصوبات و تصمیمات ارکان انجمن و احکام و نامههای واصله از مراجع قانونی و دستگاههای اداری به مسوولان مربوط.
17-8. انجام سایر اموری که به هر شکل با وظایف دبیرخانه ارتباط دارد.
تبصره: کارکنان دبیرخانه در برابر دبیر و دبیر نیز در برابر رئیس هیأت مدیره مسوول هستند.
ماده 18- خزانهدار:
18-1. خزانهدار مسوول امور مالی انجمن است.
ماده 19: وظایف و اختیارات خزانه دار:
19-1. امضای کلیه چکها و اسناد و اوراق تعهدآور به اتفاق رییس هیأت مدیره یا یکی دیگر از صاحبان امضای مجاز اسناد مالی و ممهور کردن آن به مهر انجمن.
19-2. اداره امور مالی انجمن، تهیه و تنظیم دفاتر و اسناد و صورتجلسات مالی و رسیدگی و حفظ حسابهای انجمن.
19-3. رسیدگی به صحت اسناد و مدارک تنظیم شده در مورد کلیه دریافتها و پرداختها و تایید و امضای صورتحسابهای مربوط.
19-4. نظارت برخرید، فروش، اجاره و هر نوع عمل مالی و مسوولیت در حفظ اموال منقول، غیر منقول، وجوه، اسناد، مدارک مالی وصحت معاملات انجمن.
19-5. ثبت دریافتها و هزینههای انجمن در دفاتر رسمی انجمن.
19-6. پیش بینی بودجه و حقهای یکساله انجمن و تسلیم آن به هیأت مدیره برای ارایه به مجمع عمومی.
تبصره: خزانهدار موظف است هر سال پیش از تشکیل مجمع عمومی سالانه، گزارش مالی انجمن را برای ارایه به مجمع عمومی تنظیم و پس از امضا خود و رئیس هیأت مدیره رونوشت آن را در اختیار بازرس قرار دهد.
ماده 20: بازرس:
20-1. بازرس و بازرس علیالبدل از بین نامزدهای واجد شرایط حاضر در مجمع عمومی و با رای مستقیم و مخفی اعضا حاضر در مجمع برای مدت 1 سال انتخاب میشوند و تجدید انتخاب آنان برای دوره های بعدی مانعی ندارد.
20-2. در صورت استعفا، فوت، از دست دادن شرایط انتخاب یا لغو عضویت بازرس اصلی، بازرس علیالبدل برای بقیه دوره جانشین و عهدهدار وظایف بازرس خواهد بود.
ماده 21: وظایف و اختیارات بازرس:
21-1. نظارت بر کلیه اقدامات هیأت مدیره و دبیر در حدود مقررات این اساسنامه و همچنین مراقبت در کلیه امور مربوط به دعوت مجامع عمومی «عادی» و «فوقالعاده».
21-2. رسیدگی و نظارت بر دفاتر و اوراق و اسناد مالی و هزینههای انجمن و نظارت بر جریان امور مالی و اداری انجمن.
تبصره: در صورت درخواست بازرس، رئیس هیات مدیره موظف است کلیه دفاتر و اسناد مالی انجمن را برای رسیدگی در محل انجمن و برای مدت معین، در اختیار او بگذارد.
21-3. پی گیری و رسیدگی به شکایات اعضا و متقاضیان در صورت لزوم تهیه گزارش و ارایه به هیات مدیره یا مجمع عمومی و در صورت اقتضا به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی.
21-4. رسیدگی و اظهار نظر در مورد گزارش مالی برای ارائه به مجمع عمومی.
21-5. اقدام به دعوت و تشکیل مجمع عمومی در صورت لزوم، با توجه به اختیارات مندرج در این اساسنامه.
21-6. شرکت در جلسات هیأت مدیره (درصورت لزوم) بدون داشتن حق رای.
تبصره: بازرس باید پیش از تاریخ تشکیل مجمع عمومی سالانه، گزارش مالی و کلیه محاسبات انجمن را رسیدگی و گزارش خود را به دبیرخانه انجمن تسلیم کند. همچنین بازرس ملزم است اقدامات خود را حداقل سالی یک بار در مجمع عمومی سالانه به طور کتبی و رسمی گزارش دهد.
فصل پنجم
سایر مقررات:
ماده22: نامزدهای عضویت در هیأت مدیره و بازرس علاوه بر شرایط مندرج در ماده 4 باید دارای شرایط زیر باشند:
22-1. التزام عملی به قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران.
22-2. عدم وابستگی به احزاب و گروههای سیاسی غیرقانونی.
22-3. عدم عضویت همزمان در هیات مدیره، بازرسی یا داوری در اصناف سینمایی دیگر.
22-4. حداقل 5 سال عضویت مستمر در انجمن صنفی تهیهکنندگان سینمای مستند.
22-5. تهیهی دست کم 7 فیلم یا اثر مستند سینمایی به مدت جمعاً250 دقیقه درچرخه آزادتولید (خارج از وظیفهی اداری) و با کارگردانهای مختلف.
تبصره: در زمان تاسیس و در نخستین سالهای تشکیل انجمن، سابقه عضویتی میتواند در تشکلهای فرهنگی یا صنفی عرصه سینمائی باشد.
ماده 23: هزینههای نظارت بر انتخابات، ثبت و آموزش انجمنهای صنفی و کانونهای مربوط توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از محل همکاریهای اعضا و خودیاری آنان تامین میشود. میزان سهمیه قابل پرداخت هر انجمن صنفی پس از تعیین در شورای عالی کار قابل وصول خواهد بود. چنانچه در زمان انحلال هر یک از انجمنهای صنفی و کانونهای مربوط فاقد دارایی باشند هزینه درج آگهی از محل درآمد حاصل از اجرای این ماده پرداخت خواهد شد.
ماده 24: مسوولان انجمن، مکلفند هر نوع مدارک، دفاتر و اسناد درخواستی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی را برای بررسی در محل انجمن، در اختیار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی قرار دهند.
ماده 25: انجمن در موارد زیر منحل میشود:
25-1. در صورت تصویب مجمع عمومی فوقالعاده به ترتیب پیشبینی شده در این اساسنامه.
25-2. گذشت 6 ماه از تاریخ پایان اعتبار هیأت مدیره و اقدام نکردن برای برگزاری مجمع عمومی، به موجب ابلاغ کتبی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی.
25-3. در صورت صدور رأی قطعی از طرف مراجع قضایی کشور.
تبصره1: انحلال انجمن، موجب تضییع حق یا اسقاط تکلیف دو طرف قراردادهای منعقده پیشین با انجمن نیست.
تبصره 2: از تاریخ انحلال، اختیارات مسئولان انجمن خاتمه یافته و به نام انجمن حق ادامه فعالیت ندارند. مراتب انحلال و تصفیه طبق اساسنامه انجمن انجام و موضوع در یکی از روزنامههای سراسری یا محلی (براساس حوزه فعالیت انجمن ) برای اطلاع همگان درج خواهد شد.
تبصره 3: چنانچه انجمن بنا به تصویب مجمع عمومی فوقالعاده منحل شود، مجمع مذکور مکلف است در همان جلسه از بین اعضای با سواد، با سابقه و مطلع حاضر در جلسه نسبت به انتخاب 3 یا 5 نفر به عنوان اعضای هیأت تصفیه اقدام و نتیجه را ضمن تنظیم و امضای صورتجلسه، به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام کند.
تبصره 4: چنانچه انجمن براساس رای مراجع قضایی منحل شود و تشکیل مجمع عمومی فوقالعاده امکانپذیر نباشد، رییس هیأت مدیره و بازرس با نظارت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی حداکثر ظرف دو هفته برای تشکیل هیأت تصفیهای از بین اعضای باسابقه و مطلع انجمن اقدام و نتیجه را ضمن تنظیم و امضای صورتجلسه، به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام کنند.
ماده 26: چنانچه حداکثر دو ماه پس از پایان دوره اعتبار هیأت مدیره، نسبت به تشکیل مجمع عمومی و تجدید انتخابات هیأت مدیره اقدام نشده باشد، بازرس میتواند راساً نسبت به تشکیل مجمع عمومی و انجام انتخابات به اعضا اخطار دهد. همچنین یک سوم اعضای انجمن نیز میتوانند در هر زمان نسبت به تشکیل مجمع عمومی و تجدید انتخابات هیأت مدیره و بازرس اقدام کنند و چنانچه ظرف حداکثر شش ماه پس از پایان دوره اعتبار هیأت مدیره، اقدامات مذکور به منظور تشکیل مجمع عمومی صورت نگرفته باشد، بازرس مکلف است وضعیت انجمن را به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام کند.
ماده 27: هیأت تسویه مکلف است حداکثر ظرف 6 ماه با هماهنگی و راهنمایی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به کلیه حسابهای انجمن رسیدگی کرده، فهرست کاملی از کلیه داراییهای انجمن اعم از وجوه نقدی و اموال منقول و غیر منقول و همچنین صورتی از بدهیهای انجمن را تهیه و دارایی انجمن را پس از تسویه کلیه حسابهای بدهکاران و بستانکاران و تأدیه بدهیها، ضمن تنظیم و امضای صورتجلسهای اعلام کند و داراییهای مانده را با نظارت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در اختیار اعضای انجمن قرار دهد.
ماده 28: هر گونه ابهامی در اجرای مقررات این اساسنامه باشد، نظر وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی قابل اجراست.
ماده 29: هرگونه تغییر در مفاد اساسنامه، پس از موافقت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی قابل اجرا است.
ماده 30: این اساسنامه در 5 فصل و 30 ماده و 142 بند و 41 تبصره در تاریخ 24/8/95 با اکثریت آرا به تصویب مجمع عمومی موسس/ فوقالعاده انجمن صنفی کارفرمایی تهیهکنندگان سینمای مستند استان تهران رسید.