English
به خانه سینما خوش آمدید. / ثبت نام کنید / ورود
 

انجمن صنفی طراحان و مجریان جلوه های بصری

 

به نام خدا

« اساسنامه انجمن صنفی کارگری جلوه‌های بصری سینما - استان تهران »

 

 فصل یکم – کلیات

ماده 1 - موضوع:

در اجرای ماده 131 قانون کار جمهوری اسلامی ایران و آئین نامه انجمن‌های صنفی و کانون‌های مرتبط و به منظور حفظ حقوق و منافع قانونی و بهبود وضع اقتصادی و اجتماعی اعضاء که خود متضمن حفظ منافع جامعه سینمایی نیز باشد، این انجمن تشکیل می‌شود.

 

ماده 2 - نام، تعریف، حوزه فعالیت، مدت فعالیت، اقامتگاه قانونی و روز، ماه و سال مالی انجمن:

1.     نام:

انجمن صنفی کارگری جلوه‌های بصری سینما که در این اساسنامه به اختصار «انجمن» نامیده می‌شود.

2.     تعریف:

انجمن، تشکل صنفی طراحان جلوه‌های بصری و دستیاران جلوه‌های بصری سینمای ایران است که به ‌عنوان هنرمند جلوه‌های بصری شناخته می‌شوند.

تبصره: جلوه‌های بصری به معنی فعالیت شکلی یا محتوایی بر نماهای سینمایی فیلمبرداری شده است.

3.     حوزه فعالیت:

حوزه فعالیت انجمن، حوزه جغرافیایی استان تهران است.

4.     مدت فعالیت:

از تاریخ تشکیل انجمن به مدت نامحدود است.

5.     اقامتگاه قانونی:

تهران خیابان انقلاب، بهار جنوبی، کوچه سمنان، پلاک 29 تلفن: 77534922

تبصره: هیئت مدیره انجمن می‌تواند هر زمان که ایجاب کند ، اقامتگاه رسمی انجمن را در محدوده حوزه فعالیت خود تغییر داده و مراتب را همزمان به اعضاء و به طور کتبی به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اطلاع دهد.

6.    روز، ماه و سال مالی:

 شروع سال مالی از اول فروردین و پایان سال مالی تا 28 اسفند همان سال می‌باشد.

 ماده 3 - وظایف انجمن:

1.     تلاش برای امنیت شغلی و حرفه‌ای اعضاء.

2.     تلاش برای برخورداری اعضاء از امکانات رفاهی مانند خدمات تامین اجتماعی، خدمات درمانی و نظایر آن.

3.     کوشش جهت حصول حقوق و خواست‌های قانونی اعضاء از طریق ایجاد زمینه‌های مساعد به منظور نیل به اهداف انجمن.

4.     جمع آوری اطلاعات، بررسی و تحقیق درباره مشکلات، شناخت نیازها و اولویتهای انجمن.

5.     همکاری جهت تأسیس، تقویت و گسترش شرکتهای تعاونی مرتبط با انجمن به منظور برخورداری اعضاء از تسهیلات بیشتر.

6.     حمایت از حقوق و منافع صنفی و حرفه‌ای اعضاء از طریق ارائه پیشنهاد و جلب پشتیبانی مراجع و سازمانهای دولتی و عمومی.

7.     خرید، فروش و تملّک اموال منقول و غیر منقول به نام و به حساب انجمن مشروط بر آنکه به قصد تجارت و جلب نفع نباشد.

8.     شرکت در مذاکرات حرفه‌ای با سایر سازمانهای مرتبط مشمول قانون و انعقاد پیمان‌های جمعی با سازمان‌های کارگری و کارفرمایی.

9.         پیوستن به انجمن‌های صنفی جهت تشکیل کانون و یا همکاری با موسسات فرهنگی مرتبط.

10.     همکاری با سایر انجمن‌های صنفی مرتبط و انجام سایر وظایف و اختیارات که بر عهده‌ انجمن قرار داده شده یا خواهد شد.

11.     همکاری با وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در جهت شناخت بیشتر مشکلات کارگری و اجرای قانون کار.

12.     دریافت ورودیه شامل حق عضیویت و کمکهای داوطلبانه اعضاء

13.     تلاش برای آموزش‌های فرهنگی و اجتماعی اعضاء به منظور ارتقای سطح آگاهی‌های لازم در شناخت و تامین حقوق اعضاء.

14.     کسب صلاحیت انجمن به عنوان بالاترین مرجع علمی، فنی و صنفی حرفه جلوه‌های بصری.

15.     طراحی برنامه‌های آموزشی برای آشنایی با پیشرفت‌های علمی و فنی به منظور بالا بردن سطح مهارت اعضاء و برگزاری سمینار،  جشنواره، نمایش فیلم، کارگاه‌های آموزشی، نشر کتب و ایجاد وب سایت‌های تخصصی حرفه‌ جلوه‌های بصری.

16.     فراهم کردن زمینه حضور اعضاء در مجامع هنری و فرهنگی ایران و جهان.


فصل دوم

شرایط عضویت، تعلیق عضویت، لغو عضویت

ماده 4 - شرایط عضویت:

انجمن با دو عنوان طراح جلوه‌های بصری و دستیار جلوه‌های بصری با شرایط زیر عضو می‌پذیرد:

1.     تابعیت ایران.

2.     حداقل سن 20 سال تمام.

3.     متدیّن به یکی از ادیان رسمی کشور.

4.     حداقل مدرک تحصیلی دیپلم متوسطه.

5.     شاغل در حرفه جلوه‌های بصری و برقراری رابطه شغلی با موضوع فعالیت در حوزه استان تهران.

6.     نداشتن محکومیت کیفری موثر در محرومیت از حقوق اجتماعی.

7.     قبول و تعهد اجرای مقررات این اساسنامه و تصمیمات و مصوبات قانونی ارکان انجمن.

8.     پرداخت هزینه  ثبت نام و حق عضویت سالانه.

تبصره: عضو باید همه ساله حق عضویت خود را به حساب بانکی انجمن واریز و رسید بانکی را به خزانه‌دار تسلیم کند.

9.     تولید جلوه‌های بصری حداقل پنج فیلم سینمایی در مدت 3 سال که از آخرین کار بیش از 2 سال نگذشته باشد.

تبصره 1: منظور از فیلم سینمایی فیلمی است که برای نمایش در سالن های سینما تولید می‌شود.

تبصره 2: چنانچه تقاضای عضویت بعضی از متقاضیان عضویت به دلیل فقدان شرایط مندرج در اساسنامه، از سوی هیئت مدیره پذیرفته نشود، متقاضی می‌تواند شکایت خود را با عنایت به ماده 21 بند 3 این اساسنامه توسط بازرس در اولین جلسه مجمع عمومی انجمن مطرح کند. تصمیمات مجمع در این زمینه قطعی است.

تبصره 3: در صورتی که هر یک از اعضاء شرایط عضویت انجمن را از دست دهد یا به جا نیاورد، تعلیق و یا لغو عضویت می‌شود، لیکن همچنان ملزم به انجام تعهدات قبلی خود است.

تبصره 4: عضویت در انجمن اختیاری است و هیچ کس را نمی‌توان به اجبار به عضویت در انجمن وادار کرد.

 

ماده 5 - علل تعلیق عضویت:

1. عدم پرداخت به موقع حق عضویت.

2 . عدم رعایت مفاد این اساسنامه و تصمیمات قانونی انجمن.

3.  از دست دادن شرایط عضویت مندرج در ماده 4 این اساسنامه.

4.  عدم اشتغال در حرفه مربوط بیش از پنج سال.

5 . حکم صادره مرتبط و قطعی از مراجع قضایی کشور و مراجع حل اختلاف قانون کار.

 

تبصره 1: مرجع تشخیص بندهای 1 تا 4 هیئت مدیره است.

تبصره 2: تعلیق عضویت باید همراه با توضیح علت تعلیق به صورت کتبی توسط هیئت مدیره به عضو اعلام شود.

تبصره 3: عضو تعلیقی تا رفع تعلیق توسط مجمع عمومی حق شرکت و رای در مجامع عمومی را نخواهد داشت. عضو تعلیقی می‌تواند شکایت خود را توسط بازرس در اولین جلسه مجمع عمومی مطرح کند. تصمیم مجمع عمومی قطعی است.

تبصره 4: چنانچه عضوی حداکثر 3 ماه پس از آغاز سال مالی انجمن از پرداخت حق عضویت خودداری کند، دبیر موظف به اخطار کتبی به عضو است و عضو اگر حداکثر ظرف سه ماه از تاریخ ابلاغ اخطار برای پرداخت آن اقدام نکند با تصویب هیئت مدیره عضویت او در انجمن به تعلیق در می‌آید.

ماده 6 - نحوه لغو عضویت:

1.     چنانچه عضو تعلیقی تا شش ماه از تاریخ توضیح رسمی هیئت مدیره مبنی بر تعلیق عضویت، اقدامی برای رفع تعلیق نکند، هیئت مدیره موظف به طرح درخواست لغو عضویت در مجمع عمومی است.

2.     لغو عضویت به درخواست هیئت مدیره باید به تصویب مجمع عمومی برسد.

تبصره: لغو عضویت باید توسط هیئت مدیره به عضو مذکور ، بازرس و نهادهایی که با انجمن و اعضاء آن ارتباط تعهد آور دارند به صورت کتبی اعلام شود.

 

فصل سوم

منابع مالی انجمن

 

ماده 7- منابع مالی انجمن:

1.     هزینه ثبت نام برای عضویت، که تنها یک بار دریافت می شود.

2.     حق عضویت سالانه.

3.     کمک‌‌های داوطلبانه اعضاء انجمن.

تبصره 1:  قبول و دریافت کمک‌های مالی از سایر اشخاص حقیقی که عضو انجمن نیستند و همین طور اشخاص حقوقی با اطلاع وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی.

تبصره 2:  تعیین میزان هزینه ثبت نام و حق عضویت سالانه اعضاء در اختیار مجمع عمومی است که میتواند به هیئت مدیره تفویض نماید.

ماده 8-

 عضو باید با توجه به ماده 7 همه ساله حق عضویت خود را به حساب بانکی انجمن واریز و رسید آن را به خزانه دار تسلیم کند.

تبصره 1: مبالغی که به عنوان هزینه ثبت نام و عضویت دریافت میشود پس دادنی نیستند.

تبصره 2: رسید پرداخت بانکی رسید پرداخت حق عضویت محسوب میشود.

تبصره 3: هیدت مدیره نمیتواند منابع مالی را خارج از حدود مقررات انجمن مصرف کند.

فصل چهارم

ارکان انجمن

ماده 9 - ارکان انجمن عبارتند از:

1-    مجمع عمومی

2-    هیئت مدیره

3-    بازرس

ماده 10 - مجامع عمومی:

1. مجمع عمومی عالی‌ترین رکن انجمن است و از اجتماع اعضاء حقیقی، با هماهنگی و نظارت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به دو صورت عادی و فوق العاده تشکیل می‌شود.

2.  برای تشکیل مجامع عمومی عادی و فوق العاده، هیئت مدیره موظف است، آگهی دعوت از اعضاء را با قید روز، ساعت، مکان تشکیل و دستور جلسه مجمع عمومی حداقل در یکی از روزنامه‌های کثیرالانتشار، سایت خانه سینما یا سایت صنف جلوه‌های بصری منتشر کند. از تاریخ دعوت اعضاء تا تشکیل مجمع عمومی، باید حداقل 20 روز کاری فاصله باشد و حداکثر این فاصله نباید از 45 روز کاری بیشتر باشد.

تبصره:  دعوت‌ کنندگان مجامع عمومی عادی یا فوق العاده، مکلفند آگهی فراخوان تشکیل مجمع عمومی را حداقل 20 روز کاری پیش از تشکیل مجمع به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تسلیم کنند.

3. دعوت مجامع عمومی با تصویب هیئت مدیره است. در صورت استنکاف هیئت مدیره، بازرس می‌تواند مجمع عمومی را برگزار کند. در صورت خودداری بازرس، حداقل یک چهارم اعضاء می‌توانند درخواست برگزاری مجمع عمومی کنند.

4. رای گیری در جلسات مجامع عمومی علنی است. در مورد انتخاب هیئت مدیره  و بازرس و سایر موارد که مجمع تصویب کند، به طور کتبی و مخفی رای گیری خواهد شد.

تبصره:  هر یک از اعضاء مجمع عمومی می‌تواند وکالت یک عضو غایب را در مجمع عمومی بر عهده گیرد. وکالت باید به تائید بازرس یا ناظران انتخابات برسد.

5. پس از به حد نصاب رسیدن تعداد اعضاء حاضر و اعلام رسمیت مجمع عمومی توسط رئیس یا یکی از اعضاء هیئت مدیره، بلافاصله هیئت رئیسه مجمع، مرکب از یک رئیس، یک نایب رئیس و یک منشی از بین اعضاء حاضر با رأی اکثریت اعضاء انتخاب و اداره جلسه را بر عهده خواهند گرفت. چنانچه انتخابات هیئت مدیره و بازرس یا یکی از آنها در دستور کار مجمع عمومی باشد، دو نفر دیگر نیز به عنوان ناظر از بین اعضاء حاضر در جلسه با رای اکثریت اعضاء انتخاب می شوند.

تبصره 1:  اعضاء هیئت رئیسه مجمع و ناظران بر انتخابات نباید نامزد عضویت در هیئت مدیره و بازرسی باشند (مگر در صورت نظر مثبت سه چهارم حاضران در مجمع عمومی).

تبصره 2:  برگزار کنندگان مجامع عمومی عادی یا فوق العاده موظفند فهرست اسامی و مشخصات اعضاء انجمن را تهیه و پیش از آغاز مجمع عمومی، آن را به امضای اعضاء حاضر برسانند.

تبصره 3: هیئت رئیسه و ناظران بر انتخابات، مکلفند در پایان رای گیری و پس از شمارش و خواندن آرا به ترتیب اسامی حائزین اکثریت آرا، اعضاء هیئت مدیره و علی البدل هیئت مدیره و نیز بازرس و علی البدل بازرس را اعلام و مراتب را صورتجلسه کنند.

تبصره 4: صورتجلسه مجمع عمومی توسط منشی جلسه تنظیم شده و پس از خواندن برای اعضاء مجمع به امضای هیئت رئیسه و ناظران آن مجمع می رسد. یک نسخه از صورتجلسه باید در دفتر انجمن نگهداری شود.

تبصره 5: هر زمان در مجمع عمومی، شور و اخذ تصمیم در مورد موضوعات مطروح در دستور جلسه خاتمه نیابد، هیئت رئیسه مجمع با تصویب اکثریت اعضاء می‌تواند اعلام تنفس کرده و تاریخ جلسه بعدی را که حداکثر از سه هفته بیشتر نباشد را معین کند. ادامه جلسه به نحو مذکور، نیاز به دعوت و انتشار آگهی مجدد نخواهد داشت و نصاب لازم برای تشکیل جلسه همان نصاب قبلی است که در صورت عدم تشکیل، طبق روال مندرج در این اساسنامه برگزار می‌شود.

6. چنانچه اعضاء شرکت کننده در انتخابات ظرف یک هفته از تاریخ تشکیل مجمع عمومی کتباً و با ذکر دلایل به چگونگی انجام انتخابات اعتراض کنند، هیئت رئیسه و هیئت نظارت بر انتخابات مکلفند حداکثر تا یک هفته از تاریخ رویت اعتراض به آن رسیدگی و نتیجه را به اطلاع معترضان برسانند.

تبصره: در صورتی که هیئت رئیسه و نظارت درستی اعتراض بر نتیجه انتخابات را بپذیرد باید ابطال انتخابات را اعلام کند و هیئت مدیره یا بازرس موظف به برگزاری مجمع عمومی برای تجدید انتخابات هستند.

7. مجمع عمومی عادی هر سال یک بار با حضور دست کم نصف به علاوه یکی از اعضاء رسمیت می‌یابد و چنانچه مجمع عمومی بار اول به حد نصاب لازم نرسد، برای بار دوم به همان ترتیب دعوت و با حضور حداقل یک سوم اعضاء رسمیت می یابد.

تبصره 1: مجمع عمومی عادی در مواقع ضروری بنا به تشخیص و دعوت هیئت مدیره یا بازرس یا یک سوم اعضاء به طور فوق العاده تشکیل می شود. این مجمع نیز دارای همان وظایف و اختیارات مجمع عمومی عادی است و ترتیب دعوت و تجدید دعوت و نصاب آن همانند برگزاری مجمع عمومی عادی است.

تبصره 2: تصمیمات مجامع عمومی "عادی" و "عادی به طور فوق العاده" در کلیه مراحل، با اکثریت نصف به علاوه یک آراء حاضران در مجمع معتبر است، مگر برای انتخاب هیئت مدیره و بازرس که با اکثریت نسبی آرای حاضران اعتبار دارد.

ماده 11 - وظایف و اختیارات مجمع عمومی عادی:

1. انتخاب اعضاء اصلی و علی البدل هیئت مدیره و بازرس و هم چنین عزل دسته جمعی یا انفرادی اعضاء اصلی و علی البدل هیئت مدیره و بازرس و انتخاب اعضاء جدید از بین نامزدهای واجد شرایط.

2. شنیدن گزارش عملکرد هیئت مدیره و بازرس و رسیدگی و اتخاذ تصمیم مقتضی درباره آن.

3. تصمیم گیری نسبت به برنامه پیشنهادی سال جاری و آتی انجمن.

4. شنیدن، رسیدگی و تصمیم گیری برای تصویب گزارش مالی خزانه‌دار و بودجه آتی انجمن.

تبصره: بدون خواندن گزارش بازرس در مجمع عمومی نسبت به ترازنامه سال مالی انجمن اخذ تصمیم، معتبر نخواهد بود.

5. دادن رهنمود و تصویب سیاست های کلی و تعیین خط مشی و برنامه‌های آتی انجمن.

6. تصویب پیشنهاد نحوه اطلاع رسانی به اعضاء در خصوص دعوت به مجمع عمومی و سایر موارد.

7. بررسی، تصویب یا رد تقاضای متقاضیان عضویت در انجمن که صلاحیت آنان از سوی هیئت مدیره تأیید نشده است.

8. تصمیم گیری نهایی نسبت به اعتراض کسانی که طبق مقررات انضباطی تعلیق شده یا عضویت آنها توسط هیئت مدیره پذیرفته نشده است.

9. تصویب تفویض اختیار به هیأت مدیره در مورد انعقاد پیمان‌های دسته جمعی در جهت تحقق حقوق و خواست‌های قانونی اعضاء و غیره.

10. تصویب تشکیل کار گروه‌های مورد نیاز و تأسیس تعاونی‌ها.         

11. تصمیم گیری در خصوص پیوستن به انجمن‌های صنفی دیگر، به منظور تشکیل کانون مرتبط یا عضویت در کانون‌ صنفی مرتبط و یا خارج شدن از آن (مجمع عمومی میتواند این مورد را به هیئت مدیره تفویض نماید).

12 .تصمیم گیری در خصوص انجام یا عدم انجام هر آنچه که برای تحقق اهداف انجمن تشخیص داده شود.

13.مجمع عمومی عادی می‌تواند نسبت به کلیه امور انجمن به جز آنچه که در صلاحیت مجمع عمومی فوق العاده است تصمیم بگیرد.

14. تصویب هزینه ثبت نام و حق عضویت سالانه یا تفویض اختیار به هیئت مدیره.

ماده 12 - مجمع عمومی فوق العاده:

 1. هرگونه تغییر در مفاد اساسنامه یا انحلال انجمن در صلاحیت مجمع عمومی فوق العاده است.

2. مجمع عمومی فوق العاده با حضور دست کم سه چهارم اعضاء تشکیل می‌شود. چنانچه بار اول این نصاب حاصل نشود برای بار دوم با اکثریت مطلق (نصف به اضافه یک) رسمیت می یابد و در هر حال تصمیمات آن با اکثریت سه چهارم آرای اعضاء حاضر در مجمع معتبر است.

تبصره 1: موارد تغییر اساسنامه باید در آگهی دعوت مجمع عمومی فوق العاده درج شود.

تبصره 2: انحلال انجمن نیاز به رای چهار پنجم اعضاء حاضر در مجمع دارد.

تبصره 3:در صورت انحلال انجمن مجمع عمومی باید هیئت تسویه را تعیین کند.

ماده 13 - هیئت مدیره:

1.     هیئت مدیره دارای 5 نفر عضو اصلی و 2 نفر عضو علی البدل بوده که از بین نامزدهای واجد شرایط حاضر در مجمع عمومی با رأی کتبی و مخفی اعضاء حاضر در جلسه مجمع عمومی عادی، برای مدت 2 سال انتخاب می‌شوند و انتخاب آنها حداکثر برای سه دوره متوالی در صورت حفظ شرایط لازم بلامانع است.

2.     هیئت مدیره مکلف است، پس از قطعیت انتخابات، ظرف یک هفته طی اولین جلسه از بین اعضاء خود، یک رئیس، یک نایب رئیس و یک خزانه‌دار انتخاب کند. همچنین از بین اعضاء اصلی هیئت مدیره به جز بازرس یک نفر را به عنوان دبیر انتخاب کند.

3.     هیئت مدیره باید صاحبان امضای مجاز اسناد و مدارک مالی و اوراق تعهد آور را طی صورتجلسه ای به اطلاع اعضاء برساند و نسخه ای از صورتجلسه یاد شده را به منظور انجام تشریفات قانونی به وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی تسلیم کند.

4.     جلسات عادی هیئت مدیره هر ماه یک بار تشکیل و با حضور اکثریت اعضاء ( حداقل3 نفر ) رسمیت می یابد و تصمیمات آن با آرا اکثریت اعضاء هیئت مدیره معتبر خواهد بود همچنین جلسات هیئت مدیره برحسب ضرورت، بنا به دعوت رئیس، نایب رئیس یا یک سوم  اعضاء هیئت مدیره بطور فوق العاده تشکیل می‌شود.

تبصره 1: خدمات هیئت مدیره افتخاری است، مگر اینکه مجمع عمومی در این مورد ترتیب دیگری اتخاذ کند و به تصویب برساند، میزان حق الزحمه هیئت مدیره باید به تصویب مجمع عمومی برسد.

 

تبصره 2: غیبت اعضاء هیئت مدیره در سه جلسه متوالی در صورتی که فاصله سه جلسه کمتر از دو ماه نباشد یا پنج جلسه متناوب در طول یکسال به عنوان استعفاء از مقام هیئت مدیره تلقی می‌شود . در این صورت اعضاء علی البدل به ترتیب تقدم آرا جانشین عضو مستعفی خواهند شد.

5. هیئت مدیره موظف است حداکثر ظرف یک ماه پس از تایید مصوبات مجمع عمومی در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و دریافت گواهینامه ثبت انجمن، بابت ثبت آن در اداره ثبت شرکتها و موسسات غیر تجاری اقدام و حساب بانکی انجمن را با امضاء مشترک صاحبان امضای مجاز اسناد و مدارک مالی انجمن (خزانه‌دار، رئیس یا دبیر) افتتاح نماید.

6. رئیس هیئت مدیره یا دبیر و خزانه‌دار، صاحبان امضای مشترک و مجاز برای اسناد تعهد آور و مدارک مالی و مسئولان اداری و مالی انجمن بوده و حفظ کلیه اموال، دارایی‌ها، اسناد، اوراق بهادار و دفاتر مالی انجمن به عهده آنها است.

تبصره: کلیه مکاتبات اداری و اوراق عادی انجمن با امضاء رئیس هیئت مدیره یا دبیر، ممهور به مهر انجمن و کلیه اسناد مالی، اوراق رسمی بهادار و قراردادهای تعهدآور که به تصویب هیئت مدیره رسیده باشند با امضاء مشترک رئیس هیئت مدیره یا دبیر و خزانه‌دار و ممهور به مهر انجمن معتبر خواهد بود.

7. در صورت استعفا ، فوت، از دست دادن شرایط عضویت، لغو عضویت یا غیبت، اعضاء هیئت مدیره، اعضاء علی البدل با توجه به تقدم آرا جایگزین عضو یا اعضاء مزبور خواهند شد. هیئت مدیره موظف است نتیجه را ضمن تنظیم و امضای صورتجلسه به اطلاع وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برساند.

تبصره 1: برای ترمیم ترکیب اعضاء هیئت مدیره، با توجه به شرایط مندرج در مفاد بند 7 ماده 13 انتخابات ترمیمی در اولین مجمع عمومی برگزار می‌شود.

تبصره 2: در صورتی ‌که اکثریت اعضاء اصلی انتخاب شده در مجمع عمومی به هر علتی از ترکیب هیئت مدیره بیرون روند (به عنوان مثال 3 نفر از ترکیب 5 نفره، یا 4 نفر در ترکیب 7 نفره) انتخابات هیئت مدیره باید تجدید شود.

8. هیئت مدیره موظف است دست کم 3 ماه پیش از پایان دوره قانونی، به منظور تجدید انتخابات، مقدمات برگزاری مجمع عمومی را فراهم کند.

تبصره: هیئت مدیره پس از پایان دوره قانونی، تا تعیین هیئت مدیره جدید، مسئول اداره امور جاری و حفظ کلیه دارایی‌ها، اموال، اسناد و مدارک انجمن خواهد بود.

ماده 14 - وظایف و اختیارات هیئت مدیره:

1. اجرای دقیق مفاد اساسنامه و مصوباتی که مجمع عمومی به عهده هیئت مدیره گذاشته است.

2.  تهیه دفاتر رسمی و قانونی انجمن ( دفتر مجامع – دفتر مصوبات هیئت مدیره – دفاتر مالی - دفتر عضویت).

3 .دعوت مجامع عمومی در موعد مقرر.

4. بررسی و تطبیق شرایط متقاضیان عضویت در انجمن.

5. تعیین میزان هزینه ثبت نام و حق عضویت سالانه در صورت تفویض از سوی مجمع عمومی.

6. بررسی بودجه و گزارش مالی خزانه‌دار و ارائه آن به مجمع عمومی.

7. تشکیل مرتب و به موقع جلسات هیئت مدیره به منظور رسیدگی به امور جاری انجمن.

8. تعیین محل رسمی دفتر انجمن.

9. انتخاب و معرفی نماینده به مراجع ذیصلاح برای موارد خاص و معین.

10. بررسی وضع مالی انجمن و اتخاذ تصمیم نسبت به هزینه‌های جاری و ضروری آن.

11. همکاری در جهت تاسیس و تقویت شرکتهای تعاونی و ایجاد امکانات رفاهی برای اعضاء.

12. وکالت و نمایندگی انجمن در مراجع قانونی، حقوقی ، قضایی، دستگاه‌های دولتی و عمومی در حدود مقررات این اساسنامه و استخدام وکیل برای طرح و اقامه هر گونه دعوی و شکایت علیه اشخاص حقیقی یا حقوقی و دفاع از هر گونه دعوی و شکایات مطروحه علیه انجمن.

13. اتخاذ تصمیم در مورد انعقاد پیمان‌های دسته جمعی با توجه به مفاد ماده 11 بند 9.

14. بررسی و تصویب آیین نامه‌های داخلی.

15. تهیه گزارش عملکرد هیئت مدیره و ارائه آن به مجمع عمومی.

16. تعیین و اعزام نمایندگانی جهت شرکت در مراجع قانونی مرتبط.

17. تشکیل کارگروه‌های مختلف (در صورت لزوم) از قبیل کارگروه حل اختلاف، کارگروه عضویت، کارگروه تدارکات و پشتیبانی، کارگروه امور حقوقی، کارگروه رفاهی و سایر کارگروه‌ها برای انجام فعالیت‌های مربوط به اهداف انجمن با توجه به مفاد ماده 11 بند 10.

18. درصورت تفویض از سوی مجمع عمومی، تصمیم گیری به منظور پیوستن به انجمن صنفی دیگر به منظور تشکیل کانون مرتبط یا عضویت در کانونهای صنفی مرتبط یا خارج شدن از آنها.

 

ماده 15 - وظایف و اختیارات رئیس هیئت مدیره:               

1. مراقبت در حسن جریان امور انجمن و دعوت از اعضاء هیئت مدیره برای تشکیل جلسات.

2. اداره جلسات هیئت مدیره و نظارت بر تنظیم صورتجلسه‌ها توسط دبیر جلسه.

3. ابلاغ تصمیمات و مصوبات مجامع عمومی و هیئت مدیره به دبیر و سایر مسئولان انجمن، برای اجرا و پیگیری آن.

4. امضای انواع قرارداد و احکام استخدامی کارشناسان، مشاوران، دبیر و سایر مسئولان انجمن که با تصویب هیئت مدیره استخدام یا به کار گرفته خواهند شد.

5.  امضای چک‌ و اسناد و اوراق بهادار و تعهد آور به اتفاق خزانه‌دار و ممهور کردن آن به مهر انجمن با توجه به مفاد ماده 13بند 6، و تبصره آن.

6. انجام سایر اموری که به موجب اساسنامه، مصوبات مجامع عمومی یا مصوبات هیئت مدیره بر عهده رئیس قرار می گیرد.

تبصره:  قسمتی از وظایف رئیس هیئت مدیره که مربوط به امور اداری است به دبیر انجمن واگذار شدنی است.

ماده 16 – دیبرخانه انجمن به منظور اداره تشکیلات اجرایی و اجرای مصوبات هیئت مدیره در مرکز اصلی انجمن دایر می‌شود.

1.    مسئول مستقیم دبیرخانه دبیر انجمن است.

2.    دبیرخانه به پیشنهاد رئیس هیئت مدیره یا دبیر و تصویب هیئت مدیره، می‌تواند دارای کارکنان باشد.

ماده 17 - وظایف و اختیارات دبیر:

درصورت تفویض از طرف هیئت مدیره، دبیر دارای وظایف به شرح زیر خواهد بود:

 

1. حفظ و نگهداری کلیه اسناد، مدارک، صورتجلسه‌ها، سوابق اعضاء و دفاتر انجمن.

2. انجام مکاتبات اداری و جاری انجمن.

3. تهیه دفاتر اندیکاتور و ثبت و صدور نامه‌ها.

4. تهیه و تنظیم نشریات مربوط به انجمن در حدود مقررات قانونی.

5. ابلاغ اساسنامه و بخشنامه‌ها و شیوه نامه‌های دولتی و سایر مقررات قانونی برای آگاهی و استفاده مسئولان و اعضاء انجمن.

6. مهیا ساختن مکان تشکیل جلسات مجامع عمومی، هیئت مدیره و بازرس.

7. ابلاغ مصوبات، تصمیمات ارکان انجمن، احکام و نامه‌های دریافتی از مراجع قانونی یا دستگاه‌های اداری به مسئولان مربوط.

8. انجام سایر اموری که به هر شکل با وظایف دبیرخانه ارتباط دارد.

9. مسئول مستقیم "دبیرخانه انجمن" دبیر انجمن است.

تبصره 1:  کارکنان دبیرخانه در برابر دبیر و دبیر در برابر رئیس هیئت مدیره مسئول هستند.

ماده 18 – خزانه‌دار :

خزانه‌دار مسئول امور مالی انجمن است.

ماده 19 - وظایف و اختیارات خزانه‌دار:

1. امضای کلیه چک‌ها و اسناد و اوراق تعهدآور به اتفاق یکی دیگر از صاحبان امضاء مجاز اسناد مالی و ممهور کردن آن به مهر انجمن.

2. اداره امور مالی انجمن، تهیه و تنظیم دفاتر و اسناد و صورتجلسات مالی و رسیدگی و حفظ حساب‌های انجمن.

3. رسیدگی به صحت اسناد و مدارک تنظیم شده در مورد کلیه دریافتها و پرداختها و تایید و امضای صورت حساب‌های مربوط.

4. نظارت بر خرید، فروش، اجاره و هر نوع عمل مالی و مسئولیت در حفظ اموال منقول، غیر منقول، وجوه، اسناد، مدارک مالی و صحت معاملات انجمن.

5. ثبت دریافت‌ها و هزینه‌های انجمن در دفاتر رسمی انجمن.

6. پیش بینی بودجه و هزینه‌های یک ساله انجمن و تسلیم آن به هیئت مدیره برای ارائه به مجمع عمومی.

تبصره: خزانه‌دار موظف است هر سال پیش از تشکیل مجمع عمومی سالانه، گزارش مالی انجمن را برای ارائه به مجمع عمومی تنظیم و پس از امضای خود و رئیس هیئت مدیره، رونوشت آن را در اختیار بازرس قرار دهد.

ماده 20 - بازرس

1. بازرس و بازرس علی البدل از بین نامزدهای واجد شرایط حاضر در مجمع عمومی و با رای مستقیم و مخفی اعضاء حاضر در مجمع برای مدت یک سال انتخاب می شوند و انتخاب آنان برای دوره های بعدی درصورت حفظ شرایط لازم بلامانع است.

2. در صورت استعفا، فوت، از دست دادن شرایط انتخاب یا لغو عضویت بازرس اصلی، بازرس علی البدل برای بقیه دوره جانشین و عهده‌دار وظایف بازرس خواهد بود.

ماده 21 - وظایف و اختیارات بازرس:

1. نظارت بر کلیه اقدامات هیئت مدیره و دبیر در حدود مقررات این اساسنامه و همچنین مراقبت در کلیه امور مربوط به دعوت مجامع عمومی "عادی" و "فوق العاده".


2. رسیدگی و نظارت بر دفاتر و اوراق و اسناد مالی و هزینه‌های انجمن و نظارت بر جریان امور مالی و اداری انجمن.

تبصره: در صورت درخواست بازرس، خزانه‌دار مدیره موظف است کلیه دفاتر و اسناد مالی انجمن را برای رسیدگی در محل انجمن و برای مدت معین در اختیار او بگذارد.

3. پیگیری و رسیدگی به شکایات اعضاء و متقاضیان عضویت و در صورت لزوم ارائه گزارش به هیئت مدیره یا مجمع عمومی و در صورت لزوم به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی.

4. رسیدگی و اظهار نظر درمورد گزارش مالی برای ارائه به مجمع عمومی.

5. اقدام به دعوت و تشکیل مجمع عمومی در صورت لزوم ، با توجه به اختیارات مندرج در این اساسنامه.

6. شرکت در جلسات هیئت مدیره ( درصورت تشخیص بازرس ) بدون داشتن حق رای.

تبصره: بازرس باید پیش از تاریخ تشکیل مجمع عمومی سالانه، گزارش مالی و کلیه محاسبات مالی انجمن را رسیدگی و گزارش خود را به دبیرخانه انجمن تسلیم کند. همچنین بازرس ملزم است اقدامات خود را حداقل سالی یک بار در مجمع عمومی سالانه به طور کتبی و رسمی گزارش دهد.

فصل پنجم

سایر مقررات

 

ماده 22 -

نامزدهای عضویت در هیئت مدیره و بازرس باید علاوه بر شرایط مندرج در ماده 4 دارای شرایط زیر نیز باشند:

1.     التزام عملی به قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران.

2.   عدم وابستگی به احزاب و گروه‌های سیاسی غیرقانونی.

3.   عدم همزمانی حضور در هیئت مدیره و بازرسی سایر صنوف کارگری و کارفرمایی.

ماده 23 -

هزینه‌های نظارت بر انتخابات، ثبت و آموزش انجمن‌های صنفی و کانون‌های مربوط توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از محل همکاری‌های اعضاء و خودیاری آنان تامین می شود. میزان سهمیه قابل پرداخت هر انجمن صنفی پس از تعیین در شورای عالی کار قابل وصول خواهد بود. چنانچه در زمان انحلال هر یک از انجمن‌های صنفی و کانون‌های مربوط فاقد دارایی باشند هزینه درج آگهی از محل درآمد حاصل از اجرای این ماده پرداخت خواهد شد.

ماده 24 -

مسئولان انجمن، مکلفند هر نوع مدارک، دفاتر و اسناد درخواستی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی را برای بررسی در محل انجمن، یا خارج از آن در اختیار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی قرار دهند.

ماده 25 - انجمن در موارد زیر منحل می شود:

1. در صورت تصویب مجمع عمومی فوق العاده به ترتیب پیش بینی شده در این اساسنامه.

2. گذشت شش ماه از تاریخ پایان اعتبار هیئت مدیره و عدم اقدام به تجدید انتخابات هیئت مدیره.

3. در صورت صدور رأی قطعی از طرف مراجع قضایی کشور.

تبصره 1: انحلال انجمن، موجب تضییع حق یا اسقاط تکلیف دو طرف قراردادهای منعقده پیشین با انجمن نیست.

تبصره 2: از تاریخ انحلال، اختیارات مسئولین انجمن خاتمه یافته و به نام انجمن حق ادامه فعالیت ندارند. مراتب انحلال و تسویه طبق اساسنامه انجمن انجام و موضوع در یکی از روزنامه های سراسری یا محلی و سایتهای خبری (براساس حوزه فعالیت انجمن) برای اطلاع همگان درج خواهد شد.

تبصره 3: چنانچه انجمن بنا به تصویب مجمع عمومی فوق العاده منحل شود، مجمع مذکور مکلف است در همان جلسه از بین اعضاء با سابقه و مطلع حاضر در جلسه نسبت به انتخاب 3 یا 5 نفر به عنوان اعضاء هیئت تسویه اقدام و نتیجه را ضمن تنظیم و امضای صورتجلسه، به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام کند.

تبصره 4: چنانچه انجمن بر اساس رای مراجع قضایی منحل شود و تشکیل مجمع عمومی فوق العاده امکان پذیر نباشد، رئیس هیئت مدیره و بازرس با نظارت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی حداکثر ظرف دو هفته برای تشکیل هیئت تسویه ای از بین اعضاء با سابقه و مطلع انجمن اقدام و نتیجه را ضمن تنظیم و امضاء صورتجلسه، به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام کنند.

ماده 26 -

چنانچه حداکثر دو ماه پس از پایان دوره اعتبار هیئت مدیره، نسبت به تشکیل مجمع عمومی و تجدید انتخابات هیئت مدیره اقدام نشده باشد، بازرس می‌تواند راساً نسبت به تشکیل مجمع عمومی و انجام انتخابات به اعضاء اخطار دهد. همچنین یک سوم اعضاء انجمن نیز می‌توانند در هر زمان نسبت به تشکیل مجمع عمومی و تجدید انتخابات هیئت مدیره و بازرس اقدام کنند و چنانچه ظرف حداکثر 6 ماه پس از پایان دوره اعتبار هیئت مدیره، اقدامات مذکور به منظور تشکیل مجمع عمومی صورت نگرفته باشد، بازرس مکلف است انحلال انجمن را به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام کند.

ماده 27 -

هیئت تسویه مکلف است حداکثر ظرف 6 ماه با هماهنگی و راهنمایی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به کلیه حسابهای انجمن رسیدگی کرده، فهرست کاملی از کلیه دارایی‌های انجمن اعم از وجوه نقدی و اموال منقول و غیر منقول و همچنین صورتی از بدهی‌های انجمن را تهیه و دارایی انجمن را پس از تسویه کلیه حسابهای بدهکاران و بستانکاران و تأدیه بدهی‌ها، ضمن تنظیم و امضاء صورتجلسه اعلام کند و دارایی‌های مانده را با نظارت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در اختیار اعضاء انجمن قرار دهد.

ماده 28 -

هر ابهامی در اجرای مقررات این اساسنامه باشد، نظر وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی قابل اجراست.

ماده 29 -

هرگونه تغییر در مفاد این اساسنامه، پس از موافقت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی قابل اجرا است.

ماده 30 -

این اساسنامه در 5 فصل و 30 ماده و 130 بند و46 تبصره در تاریخ  1401/08/04 با اکثریت آرا  به تصویب مجمع عمومی موسس انجمن صنفی کارگری جلوه های بصری سینما – استان تهران رسید.